Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HbA1c

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• HbA1c

Het HbA1c is de gemiddelde waarde van je bloedsuikers van de laatste 6 weken. Bij mensen zonder diabetes zie je een A1c waarde tussen 4 - 6%. Voor mensen met diabetes wordt er gestreefd naar een waarde <7%.

Heb jij voor jezelf een doel gesteld en bepaald wat jouw A1c waarde best is? Heeft je dokter een ander doel voor ogen en waarom?
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Ik heb jaren aan 13 gestaan en de laatste 15 jaar zat ik onder de 10.
    Na de translapt zat ik oef, aan 4 tot 6 maar hoe meer ik op de transplant verloor, hoe hoger ik weer kwam.
    Streefcijfer is onder de 7 te geraken, maar, ik blijf nu al een jaar of vier hangen aan 8 tot 8, 2 ...
    Doe tot 6x en meer een vingerprik tijdens de dag en het regime wordt nog steeds gewogen en berekend...
    Een CGM-periode deed de waarde naar 9 stijgen en bezorgde me kopzorgen en slapeloze alarmrijke nachten ... Nu terug aan 8,1 maar we willen lager.
    Een nieuwe testfase cgm is gepland want ik wil echt lager, alleen is het tunen blijkbaar het grootste probleem, ben nogal grillig in bolusdiagram per uur en de insulinegevoeligheid is navenant. Ook reageer ik vaak tegenovergesteld op activiteiten. Werken, zwaar werken durft nogal eens vlug tot te hoge suikerwaarden leiden, terwijl werken met het koppeke juist vervaarlijk is om plots te laag te zitten.
    Uitkijken dus met de wens toch onder de 8 te geraken en ooit onder de 7 of wie weet (we hopen toch) tot een normaal H1Ac-niveau te komen.

Comment

Zonder pomp raakte ik nooit onder de 7.
      Met de pomp wel en met de sensor erbij nu al een tijdje rond de 6.
      Het blijft een strijd, maar de wapens die ik nu heb helpen me veel.
      If I can see it, then I can do it.
      If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Ik heb jaren torenhoge HbA1C's gehad en sinds de pomp ben ik dan razendsnel naar in de 6 gezakt, op termijn zelfs in de 5. De cgm heeft daarin voor mij geen verschil gemaakt, maar geeft me wel meer comfort en gemoedsrust.

Momenteel ben ik hoogzwanger en zit ik aan 6,1, wat ik prima vind gezien het geworstel met constant insuline ophogen.
        In 'normale tijden' hoop ik altijd wel onder de 6 te blijven, maar als het eens een periode wat minder is gelopen, ben ik ook best tevreden als nog onder de 7 blijf.

Mijn endo is zeer tevreden met mijn HbA1C waardes, maar als ze te laag worden (vanonder in de vijf of zelfs een enkele keer vanonder in de 4) vindt ze dat niet ok. Vooral omdat ik absoluut niet stabiel geregeld ben en zo'n lage waarde dus met ontelbare hypo's gepaard gaat. Zij heeft dan liever dat ik iets hoger sta gemiddeld, maar dat de hoeveelheid grote hypo's minder wordt. Hoewel het me moeite kost (het is zo lang altijd een strijd geweest van zo laag mogelijk, dat ik dat niet meteen kan omdraaien in mijn hoofd), kan ik me in die redenering wel vinden.

Comment

Het is duidelijk: iedereen doet zijn uiterste best en met de hulpmiddelen die we nu hebben moet dat toch leiden naar een beter Hba1c.
          Volgende week ken ik ook mijn nieuwe Hba1c. Maar de sensor van de FSL kan daar nog niet veel aan gedaan hebben.
          Ik ben type 1 en ik spuit Novorapid en Lantus.
          Ik werk sinds 15 april 2016 met de Freestyle Libre
          Mijn vorige Hba1c was 5,9
          Mijn huidige HbA1c is 6,1
          Mijn dieetprogramma staat op http://users.telenet.be/dieetsite/

Comment

Working...
          X