Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schildklierproblemen

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Schildklierproblemen

Mensen met diabetes kunnen ook te maken krijgen met schildklierproblemen. Soms zijn die er eerst en wordt nadien de diabetes vastgesteld, maar het kan dus ook andersom. De meeste gekende problemen met de schildklier zijn:

Ziekte van Hashimoto: schildklier werkt te traag (auto-immunziekte)
    Ziekte van Graves: schildklier werkt te snel (auto-immuunziekte)

Op de foto zie je links een schildklier waarbij de Ziekte van Graves aanwezig is. In het midden een normale schildklier en rechts een schildklier van iemand met Hashimoto.

Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Symptomen:
    • constante snelle polsslag
    • beven van de handen
    • gewichtsafname
    • niet kunnen focussen op bepaalde taken
    • het gevoel hebben te warm te hebben
    • frequent plassen
    • snel geÔrriteerd zijn
    • gedesoriŽnteerd zijn
    De symptomen op zich zijn niet bedreigend. De combinatie van de symptomen en een vergrootte schildklier, kan wijzen op de Ziekte van Graves.

Deze ziekte kan makkelijk vastgesteld worden dmv een eenvoudig bloedonderzoek. Een endocrinoloog zal aan de hand van de bloedresultaten vaststellen of het om de Ziekte van Graves gaat of een andere aandoening waarbij de schildklier ontregeld is.

Wat zijn de mogelijke behandeldingen als je deze aandoening hebt?
    • pilletjes, meerdere keren per dag in te nemen gedurende een aantal jaren
    • verwijderen van de schildklier
    • radioactieve straling

Elke manier van behandeling heeft voor- en nadelen en geen van de 3 garandeert 100% succes.
    Mogelijke bijwerkingen/nadelen van:
    de pillen: problemen met de lever, gewrichten, longen, huid en beenmerg.
    verwijderen van de schildklier: beschadiging aan de zenuwen die naast de schildklier liggen (bv stembanden), litteken in de hals.
    bestraling: vraagt mogelijks een herhaalbehandeling.

De bedoeling van elk van de behandelingen, is om de schildklier weer normaal te laten werken. Je moet je in elk geval goed laten opvolgen door een endocrinoloog. In het begin van de behandeling kan dat maandelijks zijn.

Als de diagnose heel vroeg in het beginstadium gesteld wordt, zit de kans er nog in dat de aandoening weggaat na enkele jaren op medicatie. Dit gebeurt echter zelden.

Comment

T1 in combinatie met schildklierproblemen

Schildklierproblemen vragen een efficiŽnte aanpak. Laat je de behandeling achterwege, dan zal je diabetes hier zeker door beÔnvloed worden.

Je kan aanleg hebben om deze aandoeningen te krijgen, maar niet op eenzelfde manier als bij T1 diabetes.

Comment

Hoewel er een overlap is in symptomen, hebben de meesten met een trage schildklier eerder kou dan warm. Bij mij was extreme vermoeidheid (letterlijk van vrijdagavond tot maandagmorgen slapen vlak voor de diagnose) het meest duidelijk.
        Zwangerschapsdiabetes bij jongste zoon - suikerwaardes 1d na bevalling normaal - geen antistoffen T1, genetisch onderzoek mody negatief (geen mody dus) joepie!

Comment

Hier ook Hashimoto. Dacht eerst dat het een nieuw Japans automerk was
          Mijn lichaam maakt antistoffen tegen al de hormoon makende organen, die verdwijnen dan, nu zijn dan de eilandjes de klos!
          Maar we gaan gewoon verder! Met thyrax, cortison en insuline!
          Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
          HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Bij mij Graves! Ik heb de radio-actieve behandeling gehad, geen resultaat, nu pillen.
            Actrapid 3 - 3 - 2

Comment

Ik weet eigenlijk niet wat het bij mij is. Ze testen al eeuwen altijd mijn schildklierwaardes en ik bleek wel antistoffen ertegen te hebben. Voor de rest deed ze het wel nog prima. Ik neem dus eigenlijk preventief l-thyroxine. Af en toe moet de dosis eens wat aangepast worden, maar volgens mij heb ik van de echte klachten dus nooit last gehad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Upje Bekijk bericht
                Ik weet eigenlijk niet wat het bij mij is. Ze testen al eeuwen altijd mijn schildklierwaardes en ik bleek wel antistoffen ertegen te hebben. Voor de rest deed ze het wel nog prima. Ik neem dus eigenlijk preventief l-thyroxine. Af en toe moet de dosis eens wat aangepast worden, maar volgens mij heb ik van de echte klachten dus nooit last gehad.
                Oh, maar ik heb ook helemaal geen klachten hoor!
                Actrapid 3 - 3 - 2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door an-n Bekijk bericht
                  Oh, maar ik heb ook helemaal geen klachten hoor!
                  Nee, ik ook niet! Pak de thyrax en nergens last van, bij de uitslagen van het labo hoor ik altijd of ik iets lager of hoger moet maar dat is al tijden niet veranderd.
                  Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
                  HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

@Upje: als je l-thyroxine neemt, dan heb je een trage schildklier, en bij antistoffen dus hashimoto. Graves is als je een snelwerkende hebt. Raar maar waar, Hashimoto en Graves kunnen ook samen voorkomen, maar geen idee wat dan de symptomen zijn. Ik ken iemand wiens moeder eerst behandeld werd voor het ene en op oudere leeftijd voor het andere, ik dacht eerst traag en dan snel maar sla me niet dood als het omgekeerd is.
                    Zwangerschapsdiabetes bij jongste zoon - suikerwaardes 1d na bevalling normaal - geen antistoffen T1, genetisch onderzoek mody negatief (geen mody dus) joepie!

Comment

Maar bij mijn zus was het Graves, maar toch wisselde het of haar schildklier te snel of te traag werkte. Dat hing dan af van hoe juist de dosering van haar pillen was, als ik het me goed herinner.

Comment

Je hebt het dan over iets anders; ze had Graves en stond soms slecht geregeld. Ik heb ook al te veel extra schildklierhormoon gehad (allť ja, bij mij blijft de dosis zelden gelijk, moet nog steeds elke 6w geprikt) maar toch alleen maar hashimoto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silk Bekijk bericht
                          @Upje: als je l-thyroxine neemt, dan heb je een trage schildklier, en bij antistoffen dus hashimoto. Graves is als je een snelwerkende hebt. Raar maar waar, Hashimoto en Graves kunnen ook samen voorkomen, maar geen idee wat dan de symptomen zijn. Ik ken iemand wiens moeder eerst behandeld werd voor het ene en op oudere leeftijd voor het andere, ik dacht eerst traag en dan snel maar sla me niet dood als het omgekeerd is.
                          Ik neem ook l-thyroxine voor Graves! Ik kan even niet volgen!?
                          Actrapid 3 - 3 - 2

Comment

Sinds ik diabetes heb werkt mijn schildklier ook te traag. Ik neem ook L-thyroxine 25 mcg per dag.
                            Type 1 vanaf april 2013
                            Spuit 3 X novorapid en lantus
                            HbA1c
                            Augustus 2014 : 6,1
                            December 2014: 6.0
                            April 2015: 6.4
                            Augustus 2015 6.8
                            December 2015 6.6
                            Mei 2016 6.4

Comment

Bij mij vandaag vastgesteld dat ik 2 cystes heb in mijn schildklier.

Op zich nog niks om me ongerust over te maken, maar toch verschieten
                              als ze zeggen dat er eentje afmetingen heeft van 2,5 x 2,5cm en eentje
                              van 1 x 1 cm.

Ze hebben ook een punctie genomen, man dat doet geen deugt.
                              Had er geen last van, maar nu voel ik ze wel :'(
                              HbA1c: 02/2014 12,1%, 05/2014 6,4% 09/2014 6,5%, 11/2014 6,6%, 02/2015 6,6%, 06/2015 6,5%, 11/2015 6,8% 01/2016 7,0% 02/2016 6,3% 06/2016 6,6% 08/2016 6,8%
                              Gebruikt Novorapid en Lantus
                              Nihil novum sub sole!

Comment

Working...
                              X