Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het forum: je vangnet

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Elma
    Als ik zo op internet opzoekingen doe en naar bepaalde tv programma's kijk, ben ik niet zeker dat ik er zelf niks aan kon doe. Goed, ja, ik heb het die db2, maar als ik op het bijkomende buikvet had gelet en er iets aan had gedaan, dan hhad ik het misschien kunnen voorkomen. Maar ik was te lui en regelmatig werd ik depressief bij de gedachte dat ik er zelf iets aan moest doen.
    Type 2 is duidelijk het gevolg van te dik zijn en buikvet hebben, want je maakt nog genoeg insuline aan, maar je glucose geraakt niet meer in je cellen, omdat het vet je cellen insulineresistent maken.
    Ik hoop in ieder geval dat ik anderen kan waarschuwen dat ze op hun gewicht moeten letten voor het te laat is, zoals type2 wordt uitgelegd in onerstaand filmpje op youtube.

Diabetes Symptoms - YouTube
    Elma, geef jezelf alsjeblief niet de schuld! Dit is iets waar ik me zo enorm aan kan storen: de media die (bijna) enkel berichtgeving doen over diabetes type 2 die ontstaat door overgewicht. Er zijn heus wel andere vormen, ook type 2, alleen lijkt het dat niemand die kent omdat ze nooit aandacht krijgen.
    Type 1 sinds 08/06/2012. CGM sensor sinds 12/03/2013. Insulinepomp sinds 12/08/2013.
    HbA1c = 6,0% Mei 2017
    Mijn blog! Over diabetes, insulinepomp, sport en CGM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elma
      Als ik zo op internet opzoekingen doe en naar bepaalde tv programma's kijk, ben ik niet zeker dat ik er zelf niks aan kon doe. Goed, ja, ik heb het die db2, maar als ik op het bijkomende buikvet had gelet en er iets aan had gedaan, dan hhad ik het misschien kunnen voorkomen. Maar ik was te lui en regelmatig werd ik depressief bij de gedachte dat ik er zelf iets aan moest doen.
      Type 2 is duidelijk het gevolg van te dik zijn en buikvet hebben, want je maakt nog genoeg insuline aan, maar je glucose geraakt niet meer in je cellen, omdat het vet je cellen insulineresistent maken.
      Ik hoop in ieder geval dat ik anderen kan waarschuwen dat ze op hun gewicht moeten letten voor het te laat is, zoals type2 wordt uitgelegd in onerstaand filmpje op youtube.

Diabetes Symptoms - YouTube
      Kev heeft het al mooi gezegd. Je had de db niet kunnen voorkomen. Zelfs uitstellen is in jouw geval de vraag gezien het feit dat je nauwelijks overgewicht hebt/had. Een hoog gewicht en te weinig bewegen is voor iedereen slecht, voor mensen met en zonder db.

Vaker dan bij db1 spelen gewicht en beweging een rol bij db2. Maar zonder de aanleg voor db2 zou je het niet gekregen hebben. En het is ook niet alleen de resistentie die een rol speelt bij db2. Die invloed kun je wel verkleinen door af te vallen(weinig heeft al invloed). Ook bij db2 hapert de alvleesklier. Welk aandeel resistentie en een haperende pancreas in de db hebben, verschilt per patient. De media scheppen een zwart-wit beeld en dragen zo bij aan het schuldgevoel. Maar eea ligt wel wat genuanceerder. Je mag jezelf nooit de schuld geven. Niemand kiest voor welke ziekte dan ook. Leer aan de diagnose te wennen en probeer er naar te leven. Dat is je opdracht en die zul je met vallen en opstaan steeds beter leren vervullen. Uitglijders zullen er altijd zijn. Als je je daarna weer herpakt, doe je het prima......
      Sinds februari 2011 diabetes T2. Overstap naar ICT per 24 mei 2016, begonnen met Actrapid voor elke maaltijd.

HbA1c augustus 2015: 7,7%. HbA1c oktober 2015: 6.8%. HbA1c januari 2016: 6,1%. HbA1c april 2016: 6,4%. HbA1c juli 2016: 7,1%. HbA1c november 2016: 6,3%. HbA1c januari 2017: 6.3%. HbA1c april 2017: 6,4%.

There is no "mild" type of diabetes. Type 2 is just as serious as type 1 if not properly controlled.

Comment

Working...
      X