Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het forum: je vangnet

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het forum: je vangnet

Deze morgen toen je opstond, had je vrouw je ontbijt bereid, bestaande uit volkoren toast, een lekkere fruitsalade en magere yoghurt.

Gisterenavond toen je thuis kwam van het werk, stond de tafel al gedekt: 2 soorten groentjes, een kommetje rauwkost, een lekkere gegrilde kalfsbiefstuk en een gepofte aardappel.

Op het werk hielden ze rekening met jouw keuze voor gezonde voeding. Er waren volop staafjes rauwkost en verse noten voorzien tijdens de vergadering.

Je belt naar je endocrinoloog over de middag want het gaat even niet. Je bent het noorden kwijt en je endocrinoloog maakt onmiddellijk tijd voor je en biedt je een luisterend oor.

Je persoonlijke trainer wacht op jou in het fitnesscentrum om je te helpen bij het volhouden van je dagelijkse fitness schema.

Je gsm zit vol met nummers van mensen die je kan bellen wanneer het even niet meer lukt om je diabetesbehandeling vol te houden. Zij weten wat het is om diabetes te hebben en steunen je zoveel ze kunnen..

Of niet? Is dit een utopie? Gaat het bij jou thuis of op het werk helemaal anders? Vind je niet de steun die je zoekt? Een vangnet hebben is zo belangrijk om je diabetesbehandeling vol te houden en je doelen te bereiken. Hoe kom je aan dat vangnet? Waar vind je steun bij mensen die weten wat je doormaakt?
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Je partner

Begin bij je partner. Zit je soms samen met je partner aan tafel, om je vragen/bedenkingen rond je diabetesbehandeling te bespreken? Steunt je partner jou in je doelen om zo gezond mogelijk te leven? Als je geluk hebt, heb je een partner die de uitdaging samen met jou aangaat. Een partner die geen diabetespolitie speelt, maar jou helpt om het zo goed mogelijk te doen. Een partner die je steunt in plaats van met de vinger te wijzen wanneer je eens in het diepe valt. Een partner die je aanmoedigt aan de zijlijn en juicht wanneer je inspanningen een beter HbA1c met zich meebrengen.

Maar wat als je partner niet mee wilt? Wat als je partner/familie zeurt over de gezonde voeding die je hen voorschotelt? Wat doe je als je partner/familie je een donkere blik geven bij jouw voorstel om na de avondmaaltijd samen een wandeling te doen?

Laat je niet doen. Blijf het voorbeeld geven. Laat je partner/familie geen sabotage plegen tegenover jouw gezondheid. Jij weet hoe belangrijk je gezondheid is. Dubbele porties aan tafel maken daar geen deel van uit en als je partner je belachelijk maakt omdat je een lekker slaatje bereid hebt in plaats van een gefrituurde maaltijd, dan wordt het tijd om een ander vangnet te zoeken. Laat je niet ontmoedigen..
    Last edited by meurtelken; 4 november 2010, 19:51.

Comment

Vrienden

Vrienden kunnen een fantastisch vangnet zijn. Met je vrienden kan je praten over je behoeften, je doelstellingen en je plannen voor de toekomst. Een vriend die je aanmoedigt om te sporten samen en die net als jij geen dessert kiest op restaurant.

Maar wat als je vrienden totaal geen interesse tonen in je nieuwe levenswijze? Waarom spreek je eens niet af voor een wandeling met je vrienden in plaats van voor het wekelijkse borreluurtje op café?
      Zelfs al daagt er maar één vriend op voor de wandeling, hou vol. Het praten over je diabetes zal makkelijker verlopen tijdens een wandeling dan over een pint.
      Wie weet merken je vrienden op hoeveel beter jij je voelt als ze je steunen in je diabetesbehandeling? Hou vol en ze draaien misschien bij. Misschien zien ze wel het nut van een gezonde levenswijze in en komen ze jou raad vragen?

Nodig je vrienden bij je thuis uit voor een etentje, in plaats van af te spreken in de snackbar. Zo hou jij controle over de voeding en zien zij in dat gezonde voeding niet saai hoeft te zijn. Uiteraard hoef jij niet op te draaien voor de kosten. Laat iedereen iets mee brengen: een rauwkostschotel, magere zuivelproducten, een stukje kip, een verse fruitsalade,.. Maak er een gezellig kookavondje van!

Comment

Ik heb geen vangnet.. wat nu?

Wat doe je als noch je partner, je familie of je vrienden je steunen? Wat als je niet bij je naasten terecht kan om te praten over wat jou bezig houdt? Wat als ze niet begrijpen wat diabetes is en waarom het je leven overhoop gegooid heeft?

Door lid te worden van het forum, leer je andere mensen kennen, die net als jij diabetes hebben. Op het forum weten ze wat het is om dagelijks de strijd aan te gaan met de verleiding van lekker eten. Ze weten wat het is om in je vingers te prikken en minder leuke waarden te zien.

Op www.diabetesforum.be vind je lotgenoten van alle leeftijden. Zowel mensen met type 2 diabetes als met type 1, of zwangerschapsdiabetes. Mensen die tabletjes nemen, insuline spuiten of een pompje hebben. Mensen met diabetes die uit werken gaan, sporten, een rijk sociaal leven hebben, maar ook mensen met diabetes die ervoor kiezen om thuis te zijn. Mensen met diabetes die zich belangeloos inzetten voor hun lotgenoten.

Comment

En hier word ik dan weer emotioneel van.
          type 2, Emcoritic, Simvastatine, Asaflow, Loortan, Metformax, Insuman Basal, Actrapid.
          Hba1C december 2013: 8,5
          april 2014: 7,8
          Oktober 2014: 8,2
          December 2014: 7,9
          April 2015: 7,6
          Oktober 2015: 8,2
          December 2015: 8
          April 2016: 7,5

Comment

Cathy, 'k zie dat je al bezig bent aan die flyer ?
            Gerd - 20 jaar db type 1 - Accu-Chek combo pomp met novorapid - laatste HbA1c : 7,3% (lang leve pompje !)

Comment

Het diabetesforum

Het forum bestaat 3 jaar en op die korte tijd is het uitgegroeid tot een fantastische groep mensen, die er elke dag opnieuw weer voor je zijn. Elke dag begroeten we elkaar. Alhoewel we geen medische achtergrond hebben (het is ook niet de bedoeling dat hier medisch advies gegeven wordt), zijn we er wel voor elkaar met raad en steun, want tenslotte zitten we allemaal met de gemeenschappelijke factor DIABETES.

We kunnen elkaar steunen wanneer het niet zo goed gaat. We zijn er voor elkaar als er een geboorte te vieren valt. Wil je een pluim omdat je HbA1c verbeterd is? Dan vind je hier wat je zoekt.

Ken je niemand in je omgeving met diabetes en vind je geen steun? Vind je het moeilijk om met een groep uit eten te gaan en daar je bloedsuiker te meten en insuline te spuiten? Het forum organiseert jaarlijks toch wel enkele meetings waarop ook jullie van harte welkom zijn. Het maakt niet uit of je al dan niet de leden al kent. Iedereen is welkom, ook de mensen die hier niet zo mondig zijn.

Contact leggen met lotgenoten is belangrijk. De steun die je krijgt is onvoorwaardelijk. Hier word je niet met de vinger gewezen als het even niet zo goed lukt. We weten allemaal wat het is om dagelijks te leven met diabetes.

Registreer je op het forum en stel je voor. Je hebt er meteen een groep mensen bij die je steunt in het omgaan met diabetes. Heeft je partner of je kind diabetes en zoek je mensen om je ervaringen mee te delen? Ook dat is hier mogelijk. Zoek je iemand in jouw omgeving om samen je calorieën te gaan verbranden? Plaats een zoekertje in de rubriek sport. Je bent niet alleen.. Dat is misschien het grote voordeel van deze ziekte: je bent niet alleen... We zijn er voor jullie!
              Last edited by meurtelken; 4 november 2010, 19:54.

Comment

Dag en nacht hè lieve mensen. Diabetes is altijd bij ons. Net als het forum. Je hoeft je niet alleen te voelen. Er zijn genoeg mensen die weten wat het is en die zich elke dag opnieuw inzetten. Diabetes zal er altijd zijn, jammer genoeg. Wordt het dan geen tijd om er het beste van te maken?

Comment

Heel je omgeving is belangrijk, maar de meeste mensen kennen het diabetes zijn niet, ze zijn niet onverschillig maar onwetend. Hier op het forum zit iedereen in het zelfde schuitje en dat geeft een zeer warm gevoel. Vandaar ook het succes van het forum en natuurlijk van haar ijverige en toegewijde leden! Het forum is er voor ons en door ons, vandaar...
                  Marc, 69 jaar, T2 sinds mei 2008 - 1 x Insulatard 20 E en 2 x Metformax 850.
                  FreeStyle Libre CGM
                  HbA1c: Nov. 2015: 6,9%

Comment

Ik moet eerlijk zeggen , ik heb een jaartje gedoold ... niet goed wetende wat aan te vangen met mijn gevoelens omtrent diabetes.
                    Mijn ouders zijn een grote steun geweest , ondertussen mijn vriend ook maar toch mis je iets, zij doen hun uiterste best om het te begrijpen en beuren je op tijdens moeilijke momenten maar ze kunnen nooit voelen welke impact diabetes heeft op je leven . Ik heb ondertussen zogezegde " vrienden" bewust laten gaan omdat zij me geen seconde gesteund hebben maar wel steeds hun oordeel klaar hadden . Maar in hun plaats heb ik hier op het forum vrienden bijgekregen , mensen die wel begrip tonen , waarvan het niet uitmaakt wie je bent maar gewoon hoe je bent ... DIT FORUM is in de eerste plaats mijn steun !
                    Mieke- 35 jaar - Pancreatectomie operatie in 2009 - Combonautje sinds mei 2011- Creon - 6,4 % mei 2011

What doesn't kill you , makes you stronger !

Comment

Hoe dikwijls heb ik al niet tegen collega's en familie uitgelegd wat er wel/ niet gebeurt in mijn lichaam.
                      Honderden keren en telkens weer opnieuw.
                      Maar hier, bij lotgenoten, verstaan ze wat je zegt van het eerste woord tot het laatste.
                      Hier , op dit forum heb ik vrienden gevonden die weten wat ik bedoel als ik hypo of hyper zeg, zij weten wat ze moeten doen in een noodgeval.

Mijn partner laat mij gewoon stikken, heeft het nooit aanvaard dat ik diabetes heb gekregen, hij doet precies of ik dit zo heb gewild.

Maar hier heb ik mijn levensvreugde teruggevonden en ook beter leren omgaan met de factor diabetes.

Dus ja dit is MIJN forum en dit zijn MIJN vrienden, echte vrienden die om elkaar geven.
                      Het is een Paradigm Real-Time nu
                      HbA1c 6,6 geweldig toch
                      Wat een pomp kan doen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marina Bekijk bericht
                        Hoe dikwijls heb ik al niet tegen collega's en familie uitgelegd wat er wel/ niet gebeurt in mijn lichaam.
                        Honderden keren en telkens weer opnieuw.
                        Maar hier, bij lotgenoten, verstaan ze wat je zegt van het eerste woord tot het laatste.
                        Hier , op dit forum heb ik vrienden gevonden die weten wat ik bedoel als ik hypo of hyper zeg, zij weten wat ze moeten doen in een noodgeval.

Mijn partner laat mij gewoon stikken, heeft het nooit aanvaard dat ik diabetes heb gekregen, hij doet precies of ik dit zo heb gewild.

Maar hier heb ik mijn levensvreugde teruggevonden en ook beter leren omgaan met de factor diabetes.

Dus ja dit is MIJN forum en dit zijn MIJN vrienden, echte vrienden die om elkaar geven.

Ela ela ale, das ier nie alleen u forum he
                        @ngelo - 20 jaar - sinds 12/4/11 overgeschakeld op insulinepomp paradigm VEO

Bloeduitslag april 2011 = 8.2
                        Bloeduitslag juli 2011= 6.3

Comment

Ik heb hier een toffe groep mensen leren kennen die er altijd zijn voor mij , die snappen wat in je omgaat.
                          En iedereen mag daar eens voor bedankt worden dus dankjewel allemaal !
                          docootje(diabetes type 1,5) , mama twee jongens van 22 en 22 en een meisje van 18
                          Als je niet kan nadenken, wandel. Als je teveel nadenkt, wandel. Als je slechte gedachten hebt, wandel nog wat meer

Comment

Ik eigenlijk ook wel,

In het begin was is er wat septisch tegenover, Op internet praten over je leven, dagelijkse zorgen, diabetes, in het begin u verhaal doen tegen wild vreemden.

Maar ik werd direct welkom gegeten na mijn introductie, en dat bewijst hoe iedereen hier welkom is.

We zijn er met elkaar en voor elkaar !
                            @ngelo - 20 jaar - sinds 12/4/11 overgeschakeld op insulinepomp paradigm VEO

Bloeduitslag april 2011 = 8.2
                            Bloeduitslag juli 2011= 6.3

Comment

Ik ben ook superblij dit forum te hebben gevonden.

Ik kende niets van suikerziekte af, wist niet waar ik voor stond. Jaren heb ik het op mijn eentje gedaan tussen veel mensen die deden of ze me begrepen maar er eigenlijk geen snars verstand van hadden en superdomme opmerkingen gaven...

Dankzij dit forum is er voor mij veel veranderd. Eindelijk voel ik me 'normaal'. Dankzij dit forum heb ik ook mijn weg naar het pompje gevonden waar ik superblij mee ben.
                              Dankzij dit forum heb ik 'echte' vrienden gevonden die je begrijpen en je bijstaan waar nodig.

Super dank aan de mensen die hun tijd erin gestoken hebben om dit forum op te richten ! Jullie verdienen echt een pluim !
                              Tania - 8 jaar db type 1 - Accu-Chek combo pomp met novorapid - Laatste HbA1c : 6,4 - februari 2011 : 6,5 - oktober : 6,1 - mei 2011 : 6,7 - augustus 2011 : 6,8 - november 2011 7,1 - HbA1c bij instelling pomp : 6,5

Comment

Working...
                              X