Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

agressie en diabetes

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • agressie en diabetes

    hallo, mijn man heeft diabetes, hij heeft dit reeds 17j nu is het zo dat hij het laatste jaar 2x een hypo gehad heeft met agressie. hij kent ons niet begint te roepen en te tieren, soms te duwen.
    wij proberen hem dan iets te geven om te eten of drinken maar dit lukt ook niet, we hebben alle moeite van de wereld om hem rustig te krijgen na een 10tal minuten gaat hij dan plots bedaren en iets eten, voordien is het dus echt gevaarlijk. wat moeten wij daarbij doen ? dokter zegt is een hypo men gaat nu proberen nog beter geregeld te krijgen er is ook een aanpassing gebeurd aan de laatavond spuit maar meer wat we kunnen doen bij zo een aanval weten we niet. Iemand dit reeds voor gehad ? Tips ? want dit is een gevaarlijke situatie. bedankt Mieke

  • #2
    Dag Mieke

    welkom hier.

    Wat een beangstigende situatie voor jullie. Ik kan me voorstellen dat je man zich hier dan niets van kan herinneren? Weet je dan ook hoe laag hij al stond op die momenten. Door een tekort aan suiker, kunnen je hersenen niet helder meer denken en kan je wel vreemd reageren. Sommige mensen worden dan ook agressief, helaas. Meet je man verschillende keren per dag zijn bloedsuiker? Misschien is het de oplossing om een Libre sensor te gaan gebruiken, zodat hij wat vaker kan meten en zijn hypo's voor kan zijn?
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

    Comment


    • #3
      Inderdaad beangstigend. En uiteindelijk kan hij er zelf ook niet aan doen. Een sensor zou een uitkomst kunnen bieden. Dat wordt best eens besproken met zijn team.
      If I can see it, then I can do it.
      If I just believe it, there's nothing to it.

      Comment


      • #4
        Door een hypo ben ik wel slecht gehumeurd, maar agressie ? Dat is toch een stap te ver.
        Ik ben type 1 en ik spuit Novorapid en Lantus.
        Ik werk sinds 15 april 2016 met de Freestyle Libre
        Mijn vorige Hba1c was 5,9
        Mijn huidige HbA1c is 6,1
        Mijn dieetprogramma staat op http://users.telenet.be/dieetsite/

        Comment


        • #5
          Dat lijkt me een angstige situatie, miekesaint.
          inderdaad een libre of vaker meten.
          blijf het met hem bespreken.
          hij meet wel vr hij, bijvoorbeeld, in de auto stapt?
          sterkte meis, valt niet mee!
          Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
          HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

          Elke dag is een cadeautje!

          Comment


          • #6
            Ik weet van mijzelf dat ik nogal "onaardig" ben bij een hypo. Na lang op mij in praten begrijp ik wat er aan de hand is en ga dan wel iets eten. Daarna komt alles weer goed.

            Comment


            • #7
              als mensen 'honger' krijgen is het een algemeen feit dat veel mensen crancky en chaggerijnig worden..te lage bloedsuiker. ikzelf probeer het zoveel mogelijk te voorkomen en mijn partner en/of mensen om mijn heen ermee lastig te vallen. zij kunnen er ook niets aan doen dat ik 'ziek' ben toch? het is soms al moeilijk genoeg voor ze...zij verdienen het niet als ik in een mindere mood ben dat ik mijn af reageer op hen. althans dat is mijn persoonlijke visie. echte agressie...misschien is er een onderliggend persoonlijk probleem met desbetreffende?? ken de persoon niet. dat iemand echt agressief wordt heb ik zelf nog niet meegemaakt. (en moet zeggen agressie ken ik als geen andere daar ikzelf ook genoeg agressie heb gekend en meegemaakt heb in mijn leven)

              Comment


              • #8
                Ik raaskal zo maar wat, hoor, Mieke. Maar zou het zo niet kunnen zijn dat je man tijdens zijn hypo's een testosteronopstoot krijgt? Ik zeg zo maar iets omdat bij mij, zo heb ik de indruk, mijn testosteronwaardes omgekeerd evenredig zijn aan mijn HbA1c. Ik krijg namelijk testosteronsuppletie, naast mijn diabetesmedicate, voor mijn hypergonadotroop hypogonadisme (HH). Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je van teveel testosteron heel agressief kunt worden. Of het n met het ander verband houdt weet ik niet, maar weet dat HH, wat ik heb, ook door de endocrinoloog behandeld wordt, wat voor diabetes ook geldt. Bij mij werden mijn diabetes en mijn HH terzelfdertijd aangetoond. 't Is altijd een vraagje waard als je bij de endocrinoloog komt.

                Norbert

                Comment

                Working...
                X