Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Niet herkende T1 diabetes met drastische gevolgen

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Niet herkende T1 diabetes met drastische gevolgen

Het is zo belangrijk om de mensen bewust te maken van de symptomen van T1 diabetes. Een niet tijdig gediagnosticeerde diabetes kan verschrikkelijke gevolgen hebben. Ik volg nu al een tijdje het verhaal van de kleine Kycie:

Op 25 januari 2015, kloeg kleine Kycie over hoofdpijn. Op maandag sprak ze over buikpijn en toen begon ze met overgeven. Mama en papa dachten aan griep. Ze sliep die hele maandag lang. Mama gaf haar Sprite en water om haar maag wat tot rust te brengen. Kycie wou niets eten.
    Op dinsdag was er nog geen verbetering. Haar broertje kloeg over buikpijn en keelpijn.
    Papa Jamie nam de kinderen mee naar de dokter op woensdag. Ze kregen antiobiotica voor een keelontsteking.
    Op donderdagnacht verslechterde de situatie van Kycie zienderogen.
    Op vrijdag gingen ze eerst naar de dokter en dan naar de Spoedafdeling.
    Kycie werd overgevlogen naar een kinderziekenhuis met een bloedsuiker van maar liefst 1148 mg/dl! Haar ouders hadden er geen idee van, maar Kycie had T1 diabetes.

Tijdens het transport naar het ziekenhuis, kreeg Kycie een aanval en nog een tweede bij aankomst. Sedertdien is er niet veel reactie meer van Kycies kant. Haar bloedsuikerwaarden zijn onder controle. Er is grote schade aan de hersenen. Als Kycie dit overleeft, zal ze zwaar gehandicapt verder moeten. In het begin werd overwogen om Kycie van de beademing af te halen, maar dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan.

De ouders van Kycie zijn heel erg open over wat er gebeurd is en zetten zich ten volle in om Kycie weer op de been te krijgen. Ze willen ook meehelpen om andere mensen te wijzen op de gevaren van diabetes die niet (h)erkend wordt. Net daardoor hebben ze al 2 andere kinderen kunnen redden: hun ouders hadden de symptomen herkend door het lezen van het verhaal van Kycie. Dat is een kleine troost voor de ouders, maar een groot geluk voor de kinderen die sneller hun diagnose kregen.

Kycie kan nog niet praten, stappen, eten. Ze wordt gevoed met sondevoeding en zet kleine stapjes vooruit.

Dit was Kycie voor de diagnose:

Dit is Kycie nu:

wie de vooruitgang van Kycie wil volgen:

Kisses for Kycie | Medical Expenses - YouCaring

of

https://www.facebook.com/kissesforkycie?fref=ts
    Last edited by meurtelken; 9 maart 2015, 21:14.
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Zo zie je nog maar eens, hoe belangrijk het is om zelf ook mee te helpen om te praten over diabetes en de symptomen duidelijk te maken.

We zetten ze nog maar eens op een rijtje:
    • veel plassen
    • veel drinken
    • onverklaarbaar gewichtsverlies
    • weer in bed plassen
    • veel honger hebben
    • zwakte en vermoeidheid
    • verandering in humeur en karakter
    • troebel zicht
    • bij meisjes: vaginale schimmelinfecties

Heb jij het vermoeden dat iemand deze symptomen heeft? Aarzel dan niet om bloed te laten prikken en te laten controleren op diabetes. Je kan er een leven mee redden!

Comment

Hier word ik echt niet goed van.
      If I can see it, then I can do it.
      If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sammie Bekijk bericht
        Hier word ik echt niet goed van.
        Ik ook niet Sammie. Het zijn harde woorden en harde beelden, maar het maakt nog maar eens duidelijk hoe belangrijk het is de symptomen te herkennen. Ziekenhuizen zouden veel sneller moeten controleren op diabetes T1, als ze kinderen binnen krijgen die er zo slecht aan toe zijn

Comment

Tranen in mijn ogen, dit is zo verdrietig!
          Wat een pijn en verdriet heeft dit veroorzaakt, het is mooi dat ze nu anderen helpen maar dat er zo iets moest gebeuren.
          Hele sterke ouders heeft Kycie!
          Ik heb eens in het ziekenhuis gelegen naast een moeder van 3 kinderen, ergens halfweg de 30, zij was er zo slecht aan toe na niet uit een hypo te zijn gekomen.
          Nog zie ik haar echtgenoot haar hapje voor hapje een puddinkje voeren.
          Ik krijg dat beeld nooit meer uit mijn hoofd, zij had door haar zeer moeilijk instelbare diabetes ook een hersenbeschadiging opgelopen.
          Je hebt geen idee hoe vaak ik al aan haar dacht en hoeveel vaker ik aan haar denk sinds ik zelf diabetes heb. En aan jullie wanneer je zware hypo's doet!!!
          Het verhaal van Kycie is ook zo hartverscheurend.
          Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
          HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Het is niet de bedoeling om mensen hier te shockeren met het verhaal van Kycie. Het is echter wel belangrijk dat mensen zelf initiatief nemen als ze deze symptomen hebben (je hoeft ze niet allemaal te hebben).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door meurtelken Bekijk bericht
              Het is niet de bedoeling om mensen hier te shockeren met het verhaal van Kycie. Het is echter wel belangrijk dat mensen zelf initiatief nemen als ze deze symptomen hebben (je hoeft ze niet allemaal te hebben).
              Nee, dat is natuurlijk niet bedoeld om te shockeren.
              Het is een waarschuwing wat kan gebeuren. Vragen om alertheid.
              Ik dank je juist voor zo'n bericht.
              Het is een serieuze ziekte! Dat zie je Nu weer.
              Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
              HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Ik kan me heel goed voorstellen hoe die mensen zich nu moeten voelen omdat ook wij het niet door hadden. Het is bij Timo ook heel vlug gegaan, op maandag ziek en ook hier dacht de arts aan griep..., en zondagavond heb ik hem binnengebracht via spoed. En dan heeft het nog meer dan 2 uur geduurd eer we de diagnose hadden... terwijl ik daar alle symptomen had gezegd. Hadden ze direct een meting gedaan, dan waren ze er misschien wel vlugger achter gekomen. Onze huisarts had niet eens aan diabetes gedacht Achteraf heeft hij zich daarvoor wel geŽxcuseerd, en zei hij dat hij wel alerter zal zijn . Wij beseffen hier heel goed dat Timo door het oog van de naald is gekropen, toen de arts in het UZ me zei, mevrouw, had je je zoon niet binnengebracht op spoed deze avond dan had hij de ochtend niet gehaald.
                Nu ben ik heel alert toe naar Aike, als ze ook maar eens veel drinkt en tijdens de nacht eens moet plassen, begin ik al na te denken....bij twijfel zou ik zonder pardon prikken.
                Veerle mama van Aike en Timo, Timo heeft type 1

Hba1c september 2016 : 6%

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door meurtelken Bekijk bericht
                  Ik ook niet Sammie. Het zijn harde woorden en harde beelden, maar het maakt nog maar eens duidelijk hoe belangrijk het is de symptomen te herkennen. Ziekenhuizen zouden veel sneller moeten controleren op diabetes T1, als ze kinderen binnen krijgen die er zo slecht aan toe zijn
                  Het eerste wat ze deden toen Timo binnenkwam op spoed in Eeklo was hem een zal glucose geven, zonder na nadenken, hij zal zich direct beter voelen Toen ze van Gent toekwamen vroegen ze hen daar vlak af of ze niet zagen dat hij geen 'normale' gezichtsbouw meer had ( ingevallen ogen en uitstekende oogkassen). Ik zal eens kijiken ik heb hier een foto van Timo toen hij pas was binnengebracht in het UZ, en nu zie ik dat ook wel, is akelig....

Comment

Als je op de foto klikt zie je hem groter

Comment

en dan eeen na foto van 2 maanden later zag er toch iets beter uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vhblover Bekijk bericht
                        [ATTACH]2985[/ATTACH]

Hele scherpe lijnen in zijn gezicht. Door de uitdroging?

Heftig hoor, wat een angst.
                        Sinds februari 2011 diabetes T2. Overstap naar ICT per 24 mei 2016, begonnen met Actrapid voor elke maaltijd.

HbA1c augustus 2015: 7,7%. HbA1c oktober 2015: 6.8%. HbA1c januari 2016: 6,1%. HbA1c april 2016: 6,4%. HbA1c juli 2016: 7,1%. HbA1c november 2016: 6,3%. HbA1c januari 2017: 6.3%. HbA1c april 2017: 6,4%.

There is no "mild" type of diabetes. Type 2 is just as serious as type 1 if not properly controlled.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vhblover Bekijk bericht
                          [ATTACH]2985[/ATTACH]

Kan me voorstellen dat het confronterend is om deze foto's terug te zien. Gelukkig waren jullie er wel tijdig bij en heeft Timo zijn leven snel weer kunnen oppakken. Zijn (en jullie) positiviteit zullen hem daarbij zeker geholpen hebben.

Comment

Timo was dus volledig uitgedroogd ( de dokter nam vel vast op zijn handen en dat bleef gewoon omhoog staan). Zijn bloed was volledig verzuurd en hij haalde ook heel moeilijk adem, zuurstof was minder dan 70, zijn lichaam was gewoon in shock doordat ze organen niet meer werkten zoals het moest, alles was ontregelt Toen het team uit Gent toekwam hebben ze meer dan een kwartier geprobeerd om een ader te vinden waarin ze een infuus konden steken. Bleek dan achteraf dat het infuus van in eeklo met glucose niet eens in een ader was geprikt, gewoon onderhuids..... al bij al nog een geluk ....
                            Maar kijk, hij heeft zich goed herpakt en daar zijn we echt dankbaar
                            Maar het verhaal van dat kleine meisje is niet zo positief :'(

Comment

Heftig, vhblover? Timo is nen sterken !
                              If I can see it, then I can do it.
                              If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Working...
                              X