Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kinderen na de diagnose?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Kinderen na de diagnose?

Je kreeg je diabetesdiagnose voor je kinderen had. Heeft dat jouw idee om kinderen te krijgen be´nvloed of veranderd? Heb je door de diagnose beslist om geen kinderen te krijgen of heeft je dokter het afgeraden of ben je er toch voor gegaan?
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Ik ben een geval apart, maar ik denk dat moest ik geen db en bi gehad hebben de laatste zw.schap, dat ik misschien een 3e kind overwogen zou hebben. Vroeger wou ik altijd 3 kinderen, toen zag ik bij mijn broer dat het eigenlijk best druk was, en nu heb ik 2 gezonde zoontjes waarmee ik me echt gezegend voel hoor, maar ergens had ik graag ook een dochter gehad (niet ter vervanging van, maar gewoon erbij dus).
    Op dit moment vind ik dat het een beetje onverantwoord zou zijn om willens en wetens een zw.schap te beginnen met zo'n groot risico op weer zw.db. waarbij ik dus insuline moest gebruiken en dan nog soms onverklaarbaar te hoog stond, en de bi gaat zeker erger zijn een volgende keer is mij gezegd.
    Daarnaast hebben wij 6j op onze nr 1 gewacht (hij had nu 10 kunnen zijn ipv 4) en is de 2e met enige hulp van 't zkh gekomen, dus zou het voor een 3e allicht ook nog eens met mmm erbij zijn. Ik had na de bevalling gevraagd om sterilisatie (dat houdt enkel IVF nog open als optie, dus een "saviour baby" zou nog kunnen ingeval ik nog niet in de menopauze zit en 1 van onze zoontjes donormateriaal nodig zou hebben) maar dat deden ze niet meer, ik moest maar een spiraal zetten. :S Die zit er dus (nog) niet maar gezien de Heren in ons bed slapen (de Grote is zo laat thuis dat wij al gaan slapen en Meneer slaapt nog niet alleen), voorlopig ook nog niet nodig.
    Zwangerschapsdiabetes bij jongste zoon - suikerwaardes 1d na bevalling normaal - geen antistoffen T1, genetisch onderzoek mody negatief (geen mody dus) joepie!

Comment

Euh, je spreekt wel chinees, Silk. Wat is bi en wat is mmm?

In ieder geval zou ik puur voor de zwangerschapsdiabetes een derde niet laten, hoor. Ik ken heel veel mensen die meerdere zwangerschappen prijs hadden, maar die dat geen enkel bezwaar vonden. Het is ook niet dat het heel veel extra risico's inhoudt, zo lang je het maar goed opvolgt etc.

Comment

Ik had de diagnose op mijn vijfde, dus sja ... . Het heeft mijn kinderwens niet be´nvloed, maar wel geweldig lang uitgesteld. Ik denk dat ik ruim drie jaar heb zitten proberen om mijn diabetes voldoende onder controle te krijgen. Dat vond ik wÚl heel belangrijk, dat alles zo optimaal mogelijk zou zijn om eraan te beginnen. Als het me niet gelukt was om goeie waardes te halen, dan zou ik mijn kinderwens hebben opgeborgen. Uiteraard zijn er ook heel wat minder geschikte waardes geweest tijdens de zwangerschap, maar zo lang je een mooi HbA1C blijft hebben, zou dat niet zo heel erg zijn blijkbaar. Oef ... .

Ik wil heel graag nog een tweede kind, al zal ik dit keer nog veel intensiever begeleid moeten worden. Mijn ogen eerst laten laseren, pillen voor de bloeddruk, iets van pillen om de nierwerking te ondersteunen, en voor de rest alle mogelijke diabetescomplicaties heel nauwgezet opvolgen. En eerst mijn lijf terug op de rails krijgen wat bloedsuikers betreft ... . 't Is dus nog niet voor direct.

Over het feit of ik mijn kind een grote kans geef om ook diabetes te ontwikkelen, heb ik wel een tijdje getobd. Het schijnt echter nogal mee te vallen in percentages, dus hebben we het risico maar genomen. Tenslotte weet ik uit ervaring dat er ook goed met diabetes te leven valt, dus als het toch ooit zo zou zijn (wat ik absoluut niet hoop, uiteraard!), dan heb ik wel wat ervaring en kan ik hem wel helpen ... .

Comment

Ik had zwangerschapsdiabetes toen onze zoon geboren werd.
          Nadien is onmiddellijk type I vastgesteld.
          Hoewel we aanvankelijk ook wel meerdere kinderen wilden, is het me sterk afgeraden om nog een tweede keer zwanger te worden. Indertijd ( 25 jaar geleden ) waren er minder middelen om diabetes goed onder controle te houden. En ik ben op zich al moeilijk te regelen.
          Het feit dat onze zoon de eerste jaren nogal voor wat slaapproblemen zorgde, heeft het makkelijker gemaakt dit te aanvaarden.

We zijn tevreden met ons enig kind.
          If I can see it, then I can do it.
          If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Ik vraag me eigenlijk af of er iemand iemand kent die geadopteerd heeft na de diagnose ... ik weet dat veel mensen men chronische aandoeningen gewoon afgekeurd worden voor adoptie ...

Ik denk mocht ik 10 jaar geleden diabetes gekregen hebben dat we vermoedelijk nooit ivf, icsi of adoptie zouden gedaan hebben ...
            diabetes T1 sinds 10/01/2014
            medtronic pomp met apidra sinds 12/01/2015
            HbA1c jan '14: 17%
            Laatste HbA1c mei 16: 6,8 ... status quo

Comment

Adoptie, dat weet ik niet, maar ivf en icsi doen ze gewoon als je diabetes hebt, hoor. 't Is zo dat mijn zoon er is gekomen ... .

Comment

@Upje: bekkeninstabiliteit (bi) en medische mallemolen (mmm). (Ik zonder na te denken, afkortingen gebruikelijk op ander soort forum).
                Het is niet de zw.db. op zich maar bij mij was een dieet niet genoeg en zelfs met dieet + insuline had ik soms enorm hoge waardes die bij hetzelfde eten een dag eerder normaal waren, eerder dus dat ik vond dat ik moeilijk te regelen was (of ik te perfectionistisch). Verder is mijn schildklier ook niet ok, moeilijk te regelen (maar niet zo sterk schommelend als de suiker) en als dat bij t1 invloed heeft op de suikerregeling, is dat bij mij misschien ook wel een klein deeltje van de oorzaak geweest (ik merkte toch wel dat vlak voor de schildklierdosis verhoogd werd, mijn suiker slechter stond), maar eerder van globaal hoger staan dan de echte uitschieters allicht. In elk geval, ik denk dat wij het bij onze 2 Heren houden.
                Zwangerschapsdiabetes bij jongste zoon - suikerwaardes 1d na bevalling normaal - geen antistoffen T1, genetisch onderzoek mody negatief (geen mody dus) joepie!

Comment

Wel eerlijk, ik heb na de bevalling van mijn tweeling (6 jaar) altijd gezegd dat ik er nog eentje bij zou willen en dat knaagt nog steeds.
                  Ik heb pas 2 jaar na mijn bevalling de diagnose gekregen en heb er alles aan gedaan om groen licht te krijgen. ik heb dat ook gekregen en daarna een miskraam op 7 weken.
                  Ik voel me meer en meer onzeker over mijn eigen lichaam. Ik eet gezond, sport veel, ben sportief gebouwd en slank. Ik kijk er naar uit om nog eens een baby in mijn buik te voelen, borstvoeding te geven, een laatste keer te genieten van een baby in huis terwijl de anderen al groter worden en hun leven beginnen te leiden.
                  Niet te vergeten dat ik naast mijn tweelingzonen ook nog twee pluszonen heb van mijn vriend zijn eerste huwelijk. De vier jongens zijn een week op 2 bij ons. De andere week staat gelijk aan hard werken (beiden zelfstandigen) en een leeg huis. Gelukkig heb ik onze dochter Lupa - de hond, maar ik mijmer zo vaak over een babydolleke van ons twee...

Ik ben gewoon zo bang voor mijn lichaam. In se heb ik alleen 'maar' dbT1 en ben ik gezond, maar ik ben zo een paniekeur. Wat als??? ben ik niet onverantwoord om als diabeet Řberhaupt nog een kind op de wereld te willen zetten? Wat als mijn suiker eens niet goed staat? Wat als de bevalling slecht afloopt?
                  De tweelingzwangerschap was heel zwaar. Ik ben prematuur bevallen (31w) en ben in de zwnagerschap geopereerd in de baarmoeder. Ik ben altijd positief gebleven en ben nooit bang geweest. Ook toen ze geboren waren had ik het volste vertrouwen. Waarom ben ik dan zo bang nu?

Oh ja, en als het een jongen zou zijn, is het hoedanook welkom en dan maak ik er wel een (5de) voetballer van

Mijn baarmoeder is gewoon nog niet klaar voor een definitief afscheid van haar job
                  type 1 sinds juni 2010 en gelukkig met de VEO pomp en dexcom G4

Comment

Working...
                  X