Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wielrennen stekende pijn

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Wielrennen stekende pijn

    Hallo,

    Ik ben een fervent wielrenner met diabetes type 1.
    Deze morgend ging ik fietsen en moest ik na 5km al terug keren vanwege een enorm stekende pijn in de achterzijde van de bovenbenen.
    Aangezien ik 2dagen niet getraind had en de ochtendpols normaal was lijkt overtraining mij niet de oorzaak en een blessure is het ook niet...suiker stond wel op 400 bij vertrek!
    Zou het mogelijk zijn dat een veel te hoog suikergehalte voor zo'n stekende pijn in de benen zorgt zodat je niet kunt fietsen?
    Voor alle duidelijkheid ik ben al eens professioneel uitgemeten en mijn fiets staat op juiste zithoogte etc...

    Ik fiets wel vaker met een te hoge glycemie rond, waarschijnlijk uit angst om een hypo te krijgen onderweg.
    Iets waar ik aan zal moeten sleutelen!
    De ene sportdrank is ook niet de andere, ik heb ergens een studie gelezen over sport en diabetes type 1 waarin staat dat je beter een dorstlesser neemt ipv een energiedrank :

    Dorstlesser:
    Hoog zoutgehalte ↑ dorstgevoel
    Meer volume nodig voor gelijke KH aanvoer als energiedrank
    Vb: melk, Etixx (poeder), sportscontrol 2win,...
    Tip: Aquarius (0,024 Na) wordt niet aangeraden owv te laag natrium gehalte
    aanbevolen: 40-110mg Na/100ml

    Iemand ervaring met een "ideale" sportdrank voor type1?
    Op dit moment heb ik SIS go en dit lijkt mij toch veel te zoet voor een diabeet!
    Op melk of gewoon water zie ik mij niet direct rondbollen, het gaat hier om intensief fietsen en niet een zondagse uitstap waarbij je minder energie verbruikt.
    HbA1c
    Oktober 2016 7.2%

  • #2
    Sporten bij een waarde van 400 mg/dl is levensgevaarlijk. Je hebt waarschijnlijk ketoacidose nu.
    Type 1 sinds 08/06/2012. CGM sensor sinds 12/03/2013. Insulinepomp sinds 12/08/2013.
    HbA1c = 6,0% Mei 2017
    Mijn blog! Over diabetes, insulinepomp, sport en CGM

    Comment


    • #3
      ik denk inderdaad ook dat vertrekken bij 400 niet optimaal is.
      Bij 400 heb je meer dan waarschijnlijk ketonen (die zijn zuur) aangemaakt. Door het fietsen misschien nog wat melkzuur aangemaakt in de spieren.
      --> heel wat zuren in je lichaam die pijnlijke spierkrampen kunnen geven. Maar potentieel ook ernstige gevolgen kunnen hebben.

      Ik ben niet zo'n duursporter (buiten soms hikes tijdens mijn vakanties). Maar ik begin toch een pak lager. Rond de 200-250.
      Indien ik merk dat ik onderweg zak, kan ik altijd opsuikeren met sportdrank, etixx, druivensuiker...

      Houd er ook rekening mee dat je bij duursporten na enkele minuten (een beetje afhankelijk van persoon tot persoon) overschakelt op vetverbranding. Hierbij worden bijna geen suikers gemetaboliseerd en is het risico op hypo veel kleiner.
      Heb je een sensor?
      Dit gaf mij heel veel inzicht in sporten.
      Dm T1 sinds 2008

      Comment


      • #4
        Jep ik heb een sensor, probleem voor mij is dat ik dit in clubverband sport( tegen het competitieve af) en dus op gepaste tijdstippen aanwezig dien te zijn.
        Het gebeurt regelmatig dat de suikerwaardes plots omhoog schieten of net beginnen te zakken als ik wil vertrekken, waarschijnlijk door stress maar soms ook door de novarapid die veel te laat in werking schiet.
        Valt dit eigenlijk beter te regelen door middel van een pomp ipv pennen?
        Ik zou het verschrikkelijk vinden om op een lager pitje te gaan sporten door die verdomde diabetes!

        HbA1c
        Oktober 2016 7.2%

        Comment


        • #5
          Dat maakt het inderdaad wat lastiger.
          Al denk ik wel dat competitiesport in clubverband mogelijk is, maar een grote inspanning vraagt.
          Ik zou dit zeker uitgebreid met je endocrinoloog bespreken.
          Ik ben o.a. owv sporten overgeschakeld op pomptherapie. Het vraagt veel werk in het begin, maar bij mij loonde het.
          De combinatie pomp en sensor is nog beter, dat had ik niet bij mijn opstart. Ik vind de sensor zo gemakkelijk tijdens het sporten.

          Als Novorapid te laat in werking schiet, kan je proberen hem vroeger in te spuiten.
          Adrenaline en stress maken natuurlijk ook dat je glycemie gaat stijgen, maar boven de 250-300 is toch niet meer optimaal te noemen.

          Wat de energiedrank betreft... Ik ben daar niet zo'n fan van. Maar ik speel badminton, wat een totaal andere dynamiek heeft dan wielrennen.
          Wielrennen is een duursport, hierbij ga je voornl vet verbranden en minder glc. Tijdens de eerste 15-30 min verbrand je voornl suikers, daarna gaat je lichaam over op vetverbanding (2de adem soms genoemd in sportcircuit). Het is dan niet zinvol je lichaam continu op te suikeren. Je sensor, kan je ook meer info geven over hoe je lichaam reageert tijdens het sporten, want dat is natuurlijk bij iedereen een beetje anders.
          Wat je evt. zou kunnen proberen is je lantus of levemir verlagen voor dagen dat je gaat sporten.
          Ik zou dit wel eerst met je DM-team bespreken
          Dm T1 sinds 2008

          Comment

          Working...
          X