Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spaghetti

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Spaghetti

Hallo iedereen,

ik heb nu zo een kleine 10 jaar diabetes type 1. Over het algemeen goed geregeld met een goede HbA1c. Ik heb één (groot) probleem, dat is bij het eten van spaghetti. Wanneer ik spaghetti eet sta ik op lange termijn altijd zeer hoog, vooral de ochtend na het eten ervan. Ik spuit novorapid, men is mij al aangeraden om in 2x te spuiten maar dat verhelpt het probleem niet echt. Zijn er nog mensen met gelijkaardige problemen hiermee?

Oorspronkelijk geplaatst door Yoeri05 Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

ik heb nu zo een kleine 10 jaar diabetes type 1. Over het algemeen goed geregeld met een goede HbA1c. Ik heb één (groot) probleem, dat is bij het eten van spaghetti. Wanneer ik spaghetti eet sta ik op lange termijn altijd zeer hoog, vooral de ochtend na het eten ervan. Ik spuit novorapid, men is mij al aangeraden om in 2x te spuiten maar dat verhelpt het probleem niet echt. Zijn er nog mensen met gelijkaardige problemen hiermee?
    Is dat volkoren spaghetti ? De juiste hoeveelheid om ook de juiste hoeveelheid kh te eten ? Welke andere ingrediënten ?
    I.p.v. rijst of aardappels neem ik amper 30 g volkorenspaghetti (ongekookt). Daar gaan vooral veel groenten en een beetje vlees en kaas bij. De insuline blijft ongewijzigd.
    Ik ben type 1 en ik spuit Novorapid en Lantus.
    Ik werk sinds 15 april 2016 met de Freestyle Libre
    Mijn vorige Hba1c was 5,9
    Mijn huidige HbA1c is 6,1
    Mijn dieetprogramma staat op http://users.telenet.be/dieetsite/

Comment

Hier enkel problemen met pasta als ik de pasta niet zelf maak (bloem met eieren).
      Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
      www.kokenenhogehakken.blogspot.be
      http://aantafelmettype1diabetes.com
      https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Comment

Dag Yoeri05,

Ik ondervind dit ook me spaghetti. Eigenlijk mijd ik pasta zoveel mogelijk (ook al vind ik het enorm lekker).
        Volkoren pasta is inderdaad beter te verdragen maar toch eet ik dit niet zorgeloos. Er is altijd een bepaalde angst voor suikerpieken aanwezig.
        Met frieten heb ik eigenlijk hetzelfde probleem. Ook frieten eet ik dus zo goed als nooit. Als het dan al eens gebeurd dan weet ik dat ik het mezelf moeilijk maak.

34j diabetes T1 sinds april 1984
        juli laatste waarde met inspuitingen en traditionele glucosmeting : 7,7

Juli 2016: opstart pomp + freestyle libre

September 2016: 6,6
        November 2016: 5,9

Comment

Zou dat probleem van de pasta zelf komen of van de andere ingrediënten ?
          De spaghetti moet ook nog al dente (beetgaar) zijn.
          Ik ben type 1 en ik spuit Novorapid en Lantus.
          Ik werk sinds 15 april 2016 met de Freestyle Libre
          Mijn vorige Hba1c was 5,9
          Mijn huidige HbA1c is 6,1
          Mijn dieetprogramma staat op http://users.telenet.be/dieetsite/

Comment

Laat ons zeggen dat ik zo een 150-200g pasta eet. Men is me verteld dat pasta een trage verwerking heeft naar het bloed toe, met suikerpieken tot gevolg. Ook vertelde een diëtiste me dat er geen verschil is met volkorenpasta naar trage of snelle vertering. Ik wissel hier dan ook in af. Gezien de trage vertering van pasta is het geen oplossing om mijn insulinedosis te verhogen, gezien dit hypo's geeft op korte termijn, met nog hogere suikerwaarden tot gevolg op lange termijn... Wel heb ik van mezelf een trage vertering. Heb idd ook hetzelfde probleem met frieten... Zelfde principe dan met pasta.

Comment

met pomp doe ik extra lange square
              met pen had ik actrapid om de trage extra lange vertering op te vangen
              Carine - T1D sinds 1988
              Medtronic 640g met CGM
              Dual Bolus addict

Comment

Working...
              X