Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

insulinegevoeligheid omlaag extreme vermoeidheid.

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• insulinegevoeligheid omlaag extreme vermoeidheid.

Hallo allemaal,

Sinds dat ik diabetes heb heb ik af en toe dat mijn insulinegevoeligheid omlaag gaat, dit zie ik niet echt als een probleem. Dit is meestal een periode van ongeveer twee weken, soms is dit in combinatie met weinig sporten. Dus meestal schuif ik dat meestal daar op af. Echter ben ik sinds 2,5 +/- maand erg vermoeid en spuit ik drie keer zoveel kortwerkende insuline. Ik sport de laatste tijd niet meer doordat ik zo enorm vermoeid ben. Ook is het schaatsseizoen afgelopen en dan neem ik altijd wel een periode van rust. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit alles te wijten is aan niet sporten, want ik fiets wel nog gewoon naar station. Ik maak me best wel een beetje zorgen, want ik herken mezelf totaal niet in hoe ik nu ben. Na een dagje school ben ik helemaal afgepeigerd en kan ik het niet opbrengen om achter mijn bureau te gaan zitten, maar ga ik standaard in mijn bed liggen. Ik heb dus ook niet de energie om (intensief) te gaan sporten. Ik had ook last van hoestbuien, die zijn nu bijna over en ben vaak (een beetje) ziek.
    Ik het bezoek aan de internist heb ik vergeten/uitgesteld, omdat ik dit consult meestal toch niet zo zinvol vind. En het is altijd lastig plannen, omdat het een tijdje van tevoren moet. Dus nu kan ik pas begin juni langskomen, niemand dan ikzelf is daarvoor te blamen.
    Ik wil maandag sowieso een afspraak maken met de diabetesverpleegkundige, die kan meestal op kortere termijn, voor haar heb ik enkel een "prikbriefje" voor HBH1C. En me suikers wijken niet erg af van normaal, dus ik verwacht geen extreem hoge HBH1C. Bij de internist heb ik een naast een prikbriefje van HBH1C, LDL, triglyceriden en nog wat andere dingen een portie ochtendurine. ik denk dat hier misschien wel wat opvallende resultaten uit zouden kunnen komen. Daarom wil ik eigenlijk dinsdagochtend alvast bloed/urine afgeven, zodat er gekeken kan worden naar de waardes. Indien deze waardes afwijken kunnen er dan oorzaken worden vastgesteld.

Ik ben benieuwd of iemand misschien dezelfde problemen ondervind, of weet wat hier gaande is.
    Nog even concreet. Ik spuit tot drie keer zoveel (kortwerkende) insuline, heb last van erge vermoeidheid en lusteloosheid. Dit in combinatie met weinig sporten.
    Ik dank jullie bij voorbaat voor eventuele antwoorden.

Met vriendelijke groeten,
    Maarten

Dag Maarten,

je klinkt een beetje verslagen, als ik dat zo mag zeggen? Vermoeid zijn en lusteloosheid ervaren is al niet leuk op zich, en als je je daar dan ook nog zorgen in maakt...

Ik hoor je eigenlijk niets zeggen over je waarden. Zijn die wel goed?

Kan me wel voorstellen dat het niet meer intensief sporten toch wel sporen nalaat. Je hebt minder insuline nodig als je sport. Je fietst nog wel naar het station, maar das vast heel wat minder inspanning dan als je schaatst? Door het sporten wordt je insuline beter opgenomen en heb je minder insuline nodig.

Vermoeid = lusteloos = geen zin om te sporten = meer insuline. Zou het zoiets kunnen zijn?

Goed dat je alvast bij je dvk terecht kunt. Kan je je waarden doormailen op voorhand?

Succes!
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Comment

weinig energie ruikt naar problemen met de schildklier (waar wel meer mensen met diabetes last van hebben)
      wat handig zou zijn bij je bloedonderzoek zijn de schildklierhormonen (TSH, T4, T3) die bepaald worden
      Jelle - T1 - 27 - papa van Mats en Roos - Paradigm Veo en Dexcom G4 - 6.5%

Comment

Bedankt voor jullie reacties.
        Mijn bloedsuikerwaardes liggen de laatste tijd rond de 8-10. (als ik mij niet vergis gebruiken jullie een andere grootheid) Dit is iets boven mijn normale waardes. Het zou inderdaad zo kunnen dat ik meer insuline gebruik omdat ik tijdelijk niet meer zoveel sport. Maar ik denk niet dat dit zorgt voor 2-3 keer zoveel insulinegebruik, mede omdat ik ook al tijdens de periode dat ik wel sportte meer moest spuiten.
        Ik denk dat ik inderdaad een afspraak met de huisarts ga maken voor onderzoek naar mijn schildklier. Andere familieleden hebben hier namelijk ook last van.
        Met vriendelijke groeten,
        Maarten

Comment

Hoe lang heb je al diabetes?
          Misschien de Honeymoon die voorbij is?
          Actrapid 3 - 3 - 2

Comment

In BE heeft T3 laten prikken weinig zin omdat een tekort ervan niet behandeld wordt, het medicijn hiervoor is verboden. In mijn ervaring is T4 een betere graadmeter van je toestand (hoe ik me voel) dan TSH; vaak wordt enkel TSH geprikt dus op T4 zou ik zeker aandringen bij de opvolging als er echt een schildklierprobleem vastgesteld is.
            Zwangerschapsdiabetes bij jongste zoon - suikerwaardes 1d na bevalling normaal - geen antistoffen T1, genetisch onderzoek mody negatief (geen mody dus) joepie!

Comment

Hallo,

Inmiddels ben ik alweer bijna drie jaar diabeet, en ik heb nog niet echt bewust de honeymoonfase gehad. Ik heb me die afgelopen drie jaar wel eens afgevraagd "Is dit het?", maar nooit was ik daar zeker van.
              Ik heb inmiddels gemaild naar de internist, maar ik wacht nog op antwoord. De assistente zei via de telefoon inderdaad dat ik gewoon zelf TSH en Vrij T4 aan kon kruisen, en dit zal dan onderzocht worden. Echter wist zij ook te melden dat deze waardes nog niet zo lang geleden waren onderzocht. Ik ben inmiddels ook even verder gaan kijken en vond het volgende artikel. Ik heb slechts de inleiding gelezen, maar het is veelzeggend.

Schildklier deficientie

m.v.g.
              Maarten

Comment

Verdorie, ik denk dat ik me ook eens ga laten onderzoeken. Heb zelf last van verschillende van deze symptomen:
                - vermoeidheid
                - spierzwakte en spierkrampen
                - droge huid
                - broze nagels
                - intolerantie voor kou
                - verlaagde lichaamstemperatuur, vooral na nachtshifts
                Type 1 sinds 08/06/2012. CGM sensor sinds 12/03/2013. Insulinepomp sinds 12/08/2013.
                HbA1c = 6,0% Mei 2017
                Mijn blog! Over diabetes, insulinepomp, sport en CGM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kev Bekijk bericht
                  Verdorie, ik denk dat ik me ook eens ga laten onderzoeken. Heb zelf last van verschillende van deze symptomen:
                  - vermoeidheid
                  - spierzwakte en spierkrampen
                  - droge huid
                  - broze nagels
                  - intolerantie voor kou
                  - verlaagde lichaamstemperatuur, vooral na nachtshifts
                  Dat checken ze bij ons standaard, hoor, als je diabetes hebt. Gewoon omdat diabetes en schildklierproblemen vaak samen gaan. Als er dus een probleem zou zijn, zou je dat waarschijnlijk al wel gehoord hebben.
                  Bij mij konden ze zelfs al zien dat er antistoffen tegen de schildklier waren, nog voor er van een echt probleem sprake was. Ik moest dan al 'preventief' pilletjes beginnen nemen, om te voorkomen dat ik er last van zou gaan krijgen.

Comment

Heb net mijn laatste bloedonderzoeken opgevraagd: nergens werd de werking van de schildklier nagekeken.
                    Ik denk dat ik eens contact ga opnemen met het db team...
                    Type 1 sinds 08/06/2012. CGM sensor sinds 12/03/2013. Insulinepomp sinds 12/08/2013.
                    HbA1c = 6,0% Mei 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kev Bekijk bericht
                      Heb net mijn laatste bloedonderzoeken opgevraagd: nergens werd de werking van de schildklier nagekeken.
                      Ik denk dat ik eens contact ga opnemen met het db team...
                      Bij mij ook niet standaard. Enkel als mijn dvk er zelf eens op aanstuurt.
                      Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                      www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                      http://aantafelmettype1diabetes.com
                      https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Comment

Het blijkt meer dan een jaar geleden dat mijn schildklier nog gecontroleerd werd. Heb vanmorgen een bloedname laten uitvoeren bij de huisarts en de resultaten (TSH/T3/T4) worden morgen naar de endo gestuurd. Voor de zekerheid heeft hij ook nog eens een aantal vitaminen en andere stoffen (ijzer) laten controleren.
                        HbA1c = 6,0% Mei 2017

Comment

Eindelijk weer een update. Ik weet niet of het leesbaar is, maar misschien lukt het wel door in te zoomen. Ik heb vandaag al mijn bloedonderzoeken aangevraagd, jammer dat ik niet meer dan juli 2013 heb gekregen. En dus ook niet meer dan twee keer mijn schildklierhormonen.
                          Iemand zij dat de referentiewaarden van laboratoria verschillen en erg ruim zijn, dat blijkt. TSH 0.4-4 en Vrij T4 10.3-24.5. De waardes zijn van 25 okt. 2013, en 28 april 2014. Vrij T4 wijkt minimaal af (13,3 om 13,4), TSH wat meer (2,4 om 1,9). HbA1c wijkt ook af, maar die waarde is makkelijk beinvloedbaar door mijzelf, dus die tel ik niet mee. Daarnaast is mijn cholesterol (0,42) te laag en mijn HDL (1,8) te hoog, maar daar maak ik mij niet zo druk om.
                          Als ik dus op de cijfers af ga is TSH het enige gegeven dat significant afwijkt. (los van HbA1c) Ik heb geen idee of die waardes misschien wel vaker fluctueren, maar dat is het enige dat opvalt. Bij het moment van het bloedonderzoek van vijf dagen geleden was de vermoeidheid en de verlaging van mijn insulinegevoeligheid al minder waren. Het zou dus kunnen zijn dat deze waarde een tijd terug dus nog lager lag, maar dat is natuurlijk puur speculatie.
                          6 mei heb ik een telefonisch consult met mijn internist, ik hoop dat ik daar een stuk wijzer van wordt.

Oh en voor als je je afvraagt waarom levert hij alleen zijn "portie ochtendurine" in en gaat hij 10 dagen later bloed prikken? Het was de bedoeling dat ik ook bloed zou geven, maar de buisjes trokken vacuum. Ik heb een lage bloeddruk en als ze gaan "porren" word ik soms misselijk en moet ik overgeven. En ik heb toen maar even gepast voor poging twee. Niet echt stoer misschien, maar iedereen zo zijn dingetjes haha

En Kev, heb jij al uitslag?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mightymert Bekijk bericht

Ik heb een lage bloeddruk en als ze gaan "porren" word ik soms misselijk en moet ik overgeven. En ik heb toen maar even gepast voor poging twee. Niet echt stoer misschien, maar iedereen zo zijn dingetjes haha
                            Hallo Mightymert, dit nu klinkt als problemen met de bijnierschors.
                            De extreme vermoeidheid is al een eerste teken maar kan bij ongelooflijk veel ziekte's de kop opsteken maar het feit dat je liefst wil gaan liggen na school, lage bloeddruk en dus bij 'porren' (stress) moet overgeven duiden daar echt wel op.
                            Het hoeft niet rechtstreeks aan de bijnieren zelf te liggen, het kan ook zijn dat de hypofyse geen goede signalen afgeeft, probeer daar eens wat mee.
                            Ik heb de ziekte van Addison en volg dit topic wel sinds ik extreme vermoeidheid lees maar nu komt er lage bloeddruk en misselijkheid bij, dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Heb je ook trek in hartig, zout, bouillon, zoute pinda's chips, zoute drop?
                            Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar het is ook niet iets wat gemakkelijk gevonden word.
                            Het duurt vanaf begin zo'n 2.5 jaar voor de bijnierschors echt weg is maar zoals ik zeg er kan ook ergens een andere storing zitten waardoor uw bijnierschors niet de juiste signalen krijgt.
                            Google Addison maar eens. Veel sterkte met uw zoektocht!
                            Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
                            HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Working...
                            X