Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diabetes en slaapproblemen

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Diabetes en slaapproblemen

Veel diabeten hebben slaapproblemen. De eerste aanpak is zoeken wat de oorzaak is van het slaapprobleem.
    Er zijn heel wat redenen die de slaap van diabeten kunnen verstoren. Enkele zijn:

Slaapapneu

Vooral diabeten die type 2 hebben, zijn vatbaarder voor slaapapneu. Slaapapneu wordt vaak gelinkt aan zwaarlijvigheid, een risicofactor voor diabetes type 2. De symptomen kunnen zijn: overdag moe zijn, uitgeput zijn, nachtelijk snurken of een onregelmatige ademhaling. Gewichtsverlies kan hier een uitkomst bieden.

Neuropathie en pijn in de benen

Pijn in de benen, veroorzaakt door neuropathie, is een vaak voorkomende reden waarom mensen met diabetes slaapproblemen hebben. Er bestaan heel wat medicijnen om neuropathie te behandelen. Sommigen hebben een positief, licht verdovend effect, waardoor de patiënt weer beter slaapt.

Nachtelijke hypo's

Een andere oorzaak van slaaptekort kan zijn: nachtelijke hypo's. Mensen met type 1, maar ook diabeten type 2 die met insuline geregeld worden, lopen het risico op nachtelijke hypo's. De symptomen zijn: plots wakker worden met het gevoel van een nachtmerrie, nachtelijk zweten of opstaan met hoofdpijn. Soms is het enige symptoom een verhoogde nuchtere bloedsuiker.
    Vrouwen in de menopauze kunnen ook nachtelijke zweetsessies hebben. Die kunnen verkeerdelijk verward worden met een hypo. Meten = weten!

Er kan mogelijks een link zijn tussen slaap en bloedsuikerwaarden. Mensen met een goede slaaphygiëne hebben vaak ook stabielere suikerwaarden. Als je vaak een onderbroken slaap hebt, zijn je waarden ook vaak moeilijker te regelen. Een verstoorde slaap kan ook bijdragen tot insuline resistentie en het ontwikkelen van diabetes type 2.

Gezonde gewoonten zijn heel belangrijk als het diabetes en een goede nachtrust betreft. Mensen die goed bewegen hebben kwalitatief gezien een betere slaap en krijgen ook meer rust (behalve als je sport net voor het slapengaan).
    Zorg voor voldoende bedrust en een goede slaaphygiëne. Het kan bijdragen tot een betere diabetesregeling.
    Last edited by meurtelken; 30 oktober 2010, 09:42.
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Ik slaap niet zo vast. Dat komt wellicht ook omdat we het raam in de zomermaanden op een kier openhouden.En als het toch eens gebeurd dat ik vast en lang slaap dan zijn mijn bs-waarden de dag erop meestal niet goed. Zo word ik vlug wakker van een hond die blaft of, tegenwoordig bijna elk weekend, hier of daar een fuif in de omgeving met al het lawaai erbij. Ik kan me daar echt aan ergeren. Kan de jeugd zich enkel maar amuseren in de nachtelijke uren ? Liefst tot 4 à 5 uur. Waar gaan we naartoe zeg.
    Ik ben type 1 en ik spuit Novorapid en Lantus.
    Ik werk sinds 15 april 2016 met de Freestyle Libre
    Mijn vorige Hba1c was 5,9
    Mijn huidige HbA1c is 6,1
    Mijn dieetprogramma staat op http://users.telenet.be/dieetsite/

Comment

En dan dat kattengejank Leo, kan ik me ook aan ergeren

Comment

Als ik dit zo lees ben ik toch wel blij dat ik hoorapparaten heb die ik 's nachts uit kan doen
        DM type II sinds mei 2004, trage schildklier en slechthorend.

Leven laten leven is mijn motto.

Soms geeft het leven een onverwacht een geschenk en sinds 9-10-2011 zijn wij de trotse grootouders van Zoë. Op 27-11-2013 is haar broertje Daley geboren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bianca Bekijk bericht
          Als ik dit zo lees ben ik toch wel blij dat ik hoorapparaten heb die ik 's nachts uit kan doen
          Ja Bianca ben nog de Hanen vergeten die om 3 uur beginnen kraaien, vogels die om 4u30 beginnen kwetteren, merels en eksters die op de afvoer komen pikken naar spinnetjes....tok tok tok......maar dat alles is de natuur
          ben tevreden met het landelijke rustige leven aan al die natuurlijke geluiden wen je wel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
            En dan dat kattengejank Leo, kan ik me ook aan ergeren
            Ja, Nancy heeft me uitgelegd hoe dat komt. Daardoor ga ik er ook anders tegenaan kijken. Maar het is niet prettig als je slaapt.
            Wat die hanen betreft: eind oktober gaan we over op het winteruur. Maar daar trekken de hanen zich niets van aan.
            Last edited by leo; 22 september 2009, 13:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leo Bekijk bericht
              Ja, Nancy heeft me uitgelegd hoe dat komt. Daardoor ga ik er ook anders tegenaan kijken. Maar het is niet prettig als je slaapt.
              ja...als je éénmaal weet waarom katten zo janken of beter gezegd, de kattinnen...dan begrijp je dat wel...k zou het ni graag meemaken.
              En dan nu misschien de vraag....waarom???
              Nancy, 44 jaar, sinds men 18de diabetes type 1,sinds 16/2/2009 een insulinepomp, paradigm 722 met Novorapid, 2 superlieve blonde labradors..Turbo, 10 jaar en Seppe 2 jaar. en Rikske..de kat

Comment

Ik moet zeggen dat de diabetes mijn nachtrust heeft bevorderd.

Voordat ik diabetes kreeg had ik regelmatig last, de slaap niet kunnen te vatten.

Sinds ik diabetes heb, ben ik avonds toch meer vermoeid, waardoor ik altijd met gemak de slaap kan vatten. Voordeel is dat dit doorwerkt psychisch. Als je op bed gaat met de gedachte dat je de slaap niet kan vatten, heb je ook meer kans dat het niet lukt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leo Bekijk bericht
                  Nu ben ik toch ook nieuwsgierig geworden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pruimpit Bekijk bericht
                    Nu ben ik toch ook nieuwsgierig geworden.
                    Nancy zal je misschien een pb-tje sturen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nancy1966 Bekijk bericht
                      ja...als je éénmaal weet waarom katten zo janken of beter gezegd, de kattinnen...dan begrijp je dat wel...k zou het ni graag meemaken.
                      En dan nu misschien de vraag....waarom???

Ik wil het weten!

Comment

Sinds ik insuline spuit kom ik soms tegen dat ik na het spuiten van men langwerkende insuline klaar wakker ben. Dan kan ik het eerste uur niet slapen. Soms wel vervelend als je de vroegdienst hebt, want dan mag je het de volgende dag bekopen met vermoeidheid en ontregelde waarden.
                        Rebecca - Type 1 diabeet- Combo pomp sinds juni 2012 - HbA1c 5,5

Comment

Working...
                        X