Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oogjes, mijn dierbare kijkertjes

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• oogjes, mijn dierbare kijkertjes

heyhey,

ik heb zo juist in ene boekje gelezen dat als je een beter suikerregeling krijgt de complicatie aan de ogen erger wordt? is dit waar?

een beangstigende gedachte brrrr
    HbA1c 7,1 (maart 2011)
    HbA1c 7,6 (jan. 2011)
    HbA1c 6,9 (okt. 2010)

Of je het zo cru mag stellen, weet ik toch niet, hoor.
    Ik heb zelf in lichte mate retinopathie (gelukkig nog geen last van gehad, wel al eens moeten laten laseren). Er is mij altijd gezegd dat het enige dat je kan doen om dat te vermijden, een goeie diabetesregeling is.
    MAAR - en toen schrok ik zelf toch ook wel - het is NIET de bedoeling dat je dat plots heel erg drastisch doet, want dat is idd ook niet goed.
    Dus van 10 naar 7 in één keer gaan, is dan ook weer niet ideaal blijkbaar (weet ook niet of dat überhaupt mogelijk is, maar soit ).

En misschien moet je ook maar denken ... het enige dat je kan doen is idd proberen je suiker zo goed mogelijk te krijgen. Als daardoor een bestaande complicatie dan tijdelijk erger wordt, sja, so be it? Als je je regelmatig laat controleren, kunnen ze er vroeg genoeg bij zijn en ingrijpen voor je er last van krijgt. Maar om - uit angst voor die complicatie - maar slecht geregeld te blijven, dat is ook niet de oplossing ... want dan kan je er donder op zeggen dat je er vroeg of laat ook mee te maken krijgt.

Dus als je van twee kwaden het slechtste moet kiezen ... zou ik wel weten hetwelk!

Comment

By the way, misschien bedoelen ze in dat boekje gewoon dat schommelingen in de suiker - dus ook hetgeen je doormaakt in de periode van slecht naar goed - voor een tijdelijk (!) troebel zicht etc kunnen zorgen? Je ne sais pas ...

Comment

heb het daar just eens aan mijn oogarts gevraagd. En zij zegt dat dit inderdaad klopt. heeft te maken met de dikte van de lens. Blijkbaar is deze dikker als je suiker hoog is, en eens je suiker beter geregeld is wordt deze terug dunner, waardoor de complicatie meer naar voorkomt.
        HbA1c 7,1 (maart 2011)
        HbA1c 7,6 (jan. 2011)
        HbA1c 6,9 (okt. 2010)

Comment

heb dat ook gelezen
          als uw suiker beter geregeld staat, verbetert alles behalve uw ogen...
          na hoeveel tijd slechte HbA1c krijg je retinopathie? en vanaf hoeveel HbA1c??? Ik word altijd ongerust als ik zo'n dingen lees, confrontatie met mezelf (weer teveel chocolade gegeten)
          Diabetes Type I sinds 1993. Paradigmpomp vanaf februari 2009.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dolfijnneke Bekijk bericht
            heb het daar just eens aan mijn oogarts gevraagd. En zij zegt dat dit inderdaad klopt. heeft te maken met de dikte van de lens. Blijkbaar is deze dikker als je suiker hoog is, en eens je suiker beter geregeld is wordt deze terug dunner, waardoor de complicatie meer naar voorkomt.
            dus dan is de complicatie er eigenlijk al, maar komt ze meer naar voren als je suikerspiegel beter geregeld is?
            Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
            www.kokenenhogehakken.blogspot.be
            http://aantafelmettype1diabetes.com
            https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Comment

Indertijd ben ik naar de dokter getrokken niet alleen wegens veelvuldig plassen en drinken, maar van de ene dag op de andere zag ik bijna niets meer.
              Ik kon zelfs niet meer autorijden of de krant lezen.Het was ook de tijd dat ik alles op de voedingswaren moest lezen? Ik stond echt te schreien in de delhaize.Ik had de indruk dat er kristallen in mijn ogen zaten.Ze zegden dat er geen schade was, alleen zag ik niet.Mijn Hbc1a was op zijn hoogste aan 13,8.
              Een maand later kon ik plots weer lezen,ik was toen ook al 5 kilo vermagerd, en ik stond al deftig.(rond de 11 denk ik)
              Niet zien is heftig.
              Ik zou er wel gewoon aan worden.
              type 2, Emcoritic, Simvastatine, Asaflow, Loortan, Metformax, Insuman Basal, Actrapid.
              Hba1C december 2013: 8,5
              april 2014: 7,8
              Oktober 2014: 8,2
              December 2014: 7,9
              April 2015: 7,6
              Oktober 2015: 8,2
              December 2015: 8
              April 2016: 7,5

Comment

Bij mij is diabetes ook ontdekt doordat ik plots geen hand niet meer voor mijn ogen kon zien
                Echt niets , geen boekje , geen tv maar ook geen personen herkennen
                Mijn cijfer was toen 13,8 of zoiets
                Na zes weken kon ik terug gelijk vanouds zien , het is heel geleidelijk aan gegaan , eerst terug beter van ver zien , dan ook terug kunnen lezen
                Die zes weken heb ik heel veel respect gekregen voor mensen die zwaar bijziend zijn of bijna blind of zelfs blind
                Het was een verschrikkelijke ervaring gelijk Annabelle schrijft
                Gelukkig was mijn huisarts zo alert dat hij ineens de link met diabetes legde en s avonds lag ik al in het ziekenhuis ( de andere tekenen van braken enz de weken ervoor had hij niet kunnen plaatsen )
                Het heeft iets met oogvocht te maken dacht ik , hoe goed je ziet
                docootje(diabetes type 1,5) , mama twee jongens van 22 en 22 en een meisje van 18
                Als je niet kan nadenken, wandel. Als je teveel nadenkt, wandel. Als je slechte gedachten hebt, wandel nog wat meer

Comment

http://www.oogheelkunde.org/uploads/...inopathie_.pdf

Zie bladzijde 24. Hypo's an sich veroorzaken geen Retinopathie. Wel is een snel verbeterde glycaemische instelling een risicofactor. Vooral bij mensen die al een klein beetje retinopathie hebben.

De vraag is of de betere glycemische instelling wel opweegt tegen deze early worsening. Het antwoord is ja. Na verloop van tijd verbeterd de DR weer.

Comment

Shopgirl, dat hangt ook van mens tot mens af, van situatie tot situatie, wanneer iemand al dan niet last krijgt van retinopathie. Er zijn patiënten die heel hun leven lang supergoed geregeld waren, en het toch krijgen. Er zijn er ook andere , en daar valt de schade misschien behoorlijk mee.

Maar ik zou toch in ieder geval proberen om niet om de haverklap bang te zijn daarvoor. Je kunt maar proberen je best te doen, en als het ooit zover komt, sja ... dan is het dan nog tijd genoeg om te panikeren. (En met 'je best doen' bedoel ik dan ook gewoon proberen, eens te veel chocolade eten zal de zaak normaal gezien niet maken.)
                    Last edited by Upje; 18 november 2008, 22:06. Reden: Mss toch too personal

Comment

Ik vind het wel een rare defenitie, ik had jaren last van vocht achter mijn lens en ook hogere Hba1c, nu is mijn Hba1c en waardes beter en ben laatst naar de oogarts geweest (jaarlijkse controle) en mijn ogen zijn terug verbeterd.
                      Zicht is terug scherper en linkeroog is volledig vochtvrij, alleen nog een beetje vocht op rechteroog.
                      Dus ik vind het een rare redenatie.
                      Het is een Paradigm Real-Time nu
                      HbA1c 6,6 geweldig toch
                      Wat een pomp kan doen

Comment

Ik wil nog even iets vermelden:

Mijn ogen waren sinds vaststelling DB van -3 naar -4 gegegaan. Bijgevolg glazen verzwaren kostprijs rond de 400 euro.

Bibi laat zich niet doen: 75 euro terug van de mutualiteit en nog eens 200 euro terug van de hospitalisatieverzekering!

Val ze maar lastig: medisch attest en oorzakelijk verband en je wordt uitbetaald!
                        type 1 sinds juli 2008
                        10-12-14 novorapid 32 levemir
                        Laatste Hba1c 5.7

Maxim °14/11/12,
                        48,5 cm
                        3.300 kg

Comment

Ik ben gisteren naar de oogarts geweest voor een jaarlijkse oogfundus. Mijn ogen zijn na 16 jaar diabetes nog steeds zonder schade. Dat mag ook eens gezegd worden.
                          Ze vroeg hoeveel mijn HbA1c stond en ik zei dus 7,1% en volgens haar is bij zo'n waarden weinig kans om ooit problemen te krijgen.
                          Ik denk dat als je problemen krijgt dat het niet door een goed HbA1c komt maar dat het dan bovenkomt door jaren van een slecht HbA1c.
                          Corrigeer me maar wanneer niet akkoord.

Ik heb wel een -4 maar dat heeft niks te maken met diabetes.
                          Groetjes
                          Elke - type I, Spirit Combo, 32 jaar, 2 kindjes van 5 en 7 jaar.
                          laatste hba1c: Jan 7,8% - Mei 7,1%

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aminata Bekijk bericht
                            Ik wil nog even iets vermelden:

Mijn ogen waren sinds vaststelling DB van -3 naar -4 gegegaan. Bijgevolg glazen verzwaren kostprijs rond de 400 euro.

Bibi laat zich niet doen: 75 euro terug van de mutualiteit en nog eens 200 euro terug van de hospitalisatieverzekering!

Val ze maar lastig: medisch attest en oorzakelijk verband en je wordt uitbetaald!
                            volledige uitleg is meer dan welkom Aminata
                            Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                            www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                            http://aantafelmettype1diabetes.com
                            https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Comment

Natuurlijk

Ik zou het fijn vinden moest elke diabeet weten waar hij recht op heeft
                              Ik zit in de verzekeringen en weet dus mijn weg te vinden, maar ik kan me voorstellen dat er heel wat mensen zijn die er verloren in lopen...

en als we allen onze ervaringen delen, kunnen we daar alleen maar baat bij hebben.

Bij mij was het overduidelijk te wijten aan DB. Ik had steeds -3. In juni 2008 stelde men DB vast, ik begon met de insuline en in augustus had ik plots -4. Nou ja 'overduidelijk'... ik was blij dat de arts mij een medisch attest gaf... anders had ik niks en mocht ik zelf opdraaien voor de kosten van de nieuwe glazen.. mooi meegenomen dus...

Ik ben trouwens ook bezig met uit te vissen hoe ik een deel van de injectienaaldjes terug betaald kan krijgen... IK LAAT ZE NIET GERUST

hoe zit dat bij jullie? mmm... ik open maar es een nieuwe topic
                              Last edited by Aminata; 16 januari 2009, 18:34.
                              type 1 sinds juli 2008
                              10-12-14 novorapid 32 levemir
                              Laatste Hba1c 5.7

Maxim °14/11/12,
                              48,5 cm
                              3.300 kg

Comment

Working...
                              X