Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diabetes en WERKEN???

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Diabetes en WERKEN???

Hallo allemaal,

Ik ben 24 jaar en heb sinds 2 maand suikerziekte type 1 gekregen.

Moet 4 tot 5 keer per dag insuline inspuiten. 3/4 apidra en 1 toujeo.

Ik ben ook nog eens 'Hypogevoelig'. dwz ik dagelijks 1-3 Hypos krijg door dat ik aan sport doe etc.

Momenteel trek in een werkloosheidsuitkering, maar nu kan ik mij al inbeelden als ik terug ga werken dit heel lastig gaat worden...

Nu vraag ik mij af, hoe zit dit bij andere diabeten en hun werk?
    Werken vele misschien halftijds en hebben jullie recht op een soort ziekte-uitkering?

Graag meer info aub!

Alvast bedankt

Ja hoor, er zijn heel veel mensen met diabetes, alle types, die werken.
    Het went maar dat zal even tijd nodig hebben!
    Wanneer je eenmaal weet hoe je lichaam reageert op insuline, eten, sporten etc. zul je je waarschijnlijk wat beter gaan voelen. Je zult dingen vanzelfsprekend gaan vinden zoals nu tanden poetsen vanzelfsprekend is.
    Ik wil je niet te kort doen, het is en blijft een zeer onprettige ziekte.
    Het lijkt in het begin alsof er geen einde komt aan het leren omgaan en echt dealen met diabetes en de informatie is veel, het vertrouwen in je lichaam is weg, onverwachte zaken komen op je pad, maar eerlijk, het went echt.
    Geeft het even de tijd, ik wens je veel sterkte!
    Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
    HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Hoi,

Het lijkt nu inderdaad wel wat veel, maar diabetes en werk valt echt wel te combineren. Het is niet steeds evident, maar moeilijk gaat ook. Zelf werk ik fulltime en sommige periodes met onregelmatige uren. Sommige dagen gaan goed, andere dagen minder goed, maar dat geldt voor iedereen.

Diabetes is zeker geen belemmering voor werk. Waar een wil is, is een weg en moeilijk gaat ook
      27 jaar, DB Type 1 sinds september 2012
      Hba1c van 7,2 naar 6,7!

Comment

Hallo Nickver,

wat een jammer nieuws dat je diabetes hebt gekregen.
        Ik was 19 toen de diagnose gesteld werd en toen nog aan het studeren.
        Mits wat aanpassingen en veel rekening houden met... zijn mijn stages goed gelukt en ben ik nu aan het werk.
        Ik werk een 50u per week met soms weekends en nachtdiensten. Dit geeft soms wat problemen, maar voor de grote meerderheid van de tijd kan ik zeggen dat het goed gaat. Ik ben geen uitzondering. Er zijn heel wat diabeten die fulltime werken en ik hoop en verwacht voor jou dat dat je ook lukt.
        Wat je hypo's betreft, hopelijk gaat de frequentie wat afnemen. Je gaat ook beter leren inschatten voor welke activiteit je moet anticiperen (door bv minder in te spuiten, of iets te eten).
        Wat ik het meest lastig vond is vertellen dat ik diabetes heb (op mijn werk of op stages). Uiteraard is het wel handig dat ze dit weten. Ik heb trouwens nog geen negatieve ervaringen gehad op de werkvloer, iedereen is steeds begripvol bij een hypo of dergelijke. Dus gewoon vertellen!

Veel succes,
        Katrijn
        Dm T1 sinds 2008

Comment

https://wordpress.com/posts/schedule...e1diabetes.com
          Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
          www.kokenenhogehakken.blogspot.be
          http://aantafelmettype1diabetes.com
          https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Comment

Het is nog pril, je diagnose, maar geloof me: je went er aan om om te gaan met je diabetes. Ook op de werkvloer! Zelf werk ik voltijds in een 12 uur volcontinu ploegensysteem zonder noemenswaardige problemen. Mijn glucosesensor is wel een onmisbare tool aangezien ik geen bloed mag prikken op de werkvloer (cleanrooms voor productie van medicatie).
            Type 1 sinds 08/06/2012. CGM sensor sinds 12/03/2013. Insulinepomp sinds 12/08/2013.
            HbA1c = 6,0% Mei 2017
            Mijn blog! Over diabetes, insulinepomp, sport en CGM

Comment

Ik geraak er niet binnen: ze vragen username en paswoord...
              Never surrender dreams! J.M.Straczynski

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Delenn Bekijk bericht
                Ik geraak er niet binnen: ze vragen username en paswoord...
                Ik ook niet.
                Sinds februari 2011 diabetes T2. Overstap naar ICT per 24 mei 2016, begonnen met Actrapid voor elke maaltijd.

HbA1c augustus 2015: 7,7%. HbA1c oktober 2015: 6.8%. HbA1c januari 2016: 6,1%. HbA1c april 2016: 6,4%. HbA1c juli 2016: 7,1%. HbA1c november 2016: 6,3%. HbA1c januari 2017: 6.3%. HbA1c april 2017: 6,4%.

There is no "mild" type of diabetes. Type 2 is just as serious as type 1 if not properly controlled.

Comment

oei, dat was dan ook een verkeerde link: https://aantafelmettype1diabetes.com...oltijdse-baan/
                  Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                  www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                  http://aantafelmettype1diabetes.com
                  https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Comment

Hallo nickver,

je hebt op dit moment veel vragen omdat je nog maar juist de diagnose gekregen hebt.

Ikzelf heb reeds 39jaar diabetes en heb dus mijn hele schooltijd ermee doorgebracht (soms beter dan anders en een serieuze slechte periode gehad tijdens de puberteit) en sinds mijn 22 ben ik dus telkens voltijds aan het werk.
                    Ben begonnen en op dit moment nog steeds werkzaam in de IT als consultant en heb dus ook soms onregelmatige uren en dagen.

En dit gaat goed. Af en toe wel eens wat slechter maar dat kan soms ook liggen aan andere factoren: stress, ziekte of zelfs opkomen van iets, weer (warm of koud kan soms ook anders op je lichaam werken), sport (en ook niet te vergeten eventuele après-sport), ...
                    Maar je gaat diabetes beter en beter leren kennen en aanvoelen.

Sporten is sowieso goed maar je gaat zeker in het begin veel moeten controleren. Sport kan soms heel raar werken met je regeling.
                    Als ik bijvoorbeeld badminton dan weet ik dat ik sneller ga zakken.
                    Maar als ik bijvoorbeeld volleybal (wat in competitie is en dus nog actiever is), dan stijg ik tijdens matchen vanwege de adrenaline en competitiedrang.
                    Nadien zak ik dan weer snel. Dus dat is aanvoelen en leren. Maar dat komt zeker goed.

Dus laat vooral je hoofd niet hangen en doe zeker voort met sporten en werk zoeken.

Ik ben persoonlijk wel altijd heel open geweest naar eventuele werkgevers. Als ze het zelf niet vragen (mag eigenlijk niet) vermeld ik het zelf.
                    Het verzwijgen heeft toch geen zin want je zou maar eens op één van je eerste dagen een erge hypo krijgen.
                    Als ze dan vinden dat je niet geschikt bent vanwege je diabetes, kun je daar toch best niet werken.

groeten en succes
                    Roken is voor mietjes, spuiten voor de echte

Comment

Working...
                    X