Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diabetes (T1) en andere auto-immuunaandoeningen

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• diabetes (T1) en andere auto-immuunaandoeningen

Hallo allemaal,

het is de meeste van jullie goed gekend denk ik: als je diabetes hebt, heb je ook een beduidend hoger risico om andere gezondheidsproblemen te ontwikkelen als gevolg van DM of omdat DM (type 1) past binnen een grotere groep van auto-immuunaandoeningen.
    Ik vraag me af hoe jullie hiermee omgaan?
    Ik heb het hier soms moeilijk mee. ER is een soort van onbezonnenheid en natuurlijke geruststelling weg.
    Als ik last van iets heb (wat iedereen, wss ook gezonde mensen overkomt) ben ik onmiddellijk ongerust dat het met DM te maken heeft.
    Kennen jullie dit gevoel ook?
    Het is alsof er een soort gerustheid weg is. Dm accepteren vind ik moeilijk maar oké. IK vind het onwetende dat er nog veel meer bij kan kom misschien wel het zwaarst om dragen.
    Hoe gaan jullie hiermee om?
    Uiteindelijk vraag ik me af of ik het liever allemaal niet weet (de risico's op bijkomende aandoeningen en complicaties). Ik denk dat ik zowiso mijn best zou doen voor een goede regeling. En leven zoals 'een gezond iemand', we kunnen immers allemaal (DM of niet) is verschrikkelijks tegenkomen.
    Ik zou wat power willen vinden om het dus allemaal wat beter te plaatsen en om niet bij elk kwaaltje ongerust te zijn of het DM-gerelateerd is…

Groeten,
    Katrijn
    Dm T1 sinds 2008

Of een kwaaltje nu diabetes- geralateerd is of niet maakt me eigenlijk weinig uit.
    Ik probeer de diabetes zo goed mogelijk onder controle te houden, zoals zo velen. We hebben het echter niet altijd in de hand en dat vind ik wel frustrerend. En uiteindelijk zijn we ook maar mensen, met onze sterktes en zwaktes.

Wat me wel soms ergert is dat bepaalde kwaaltjes nogal makkelijk op diabetes geschoven worden, alsof een niet-diabeet daar allemaal immuun voor is. Nu weet ik ook wel dat vele zaken inderdaad vaker voorkomen bij diabeten, maar dan nog.

En uiteindelijk heeft het weinig zin om voortdurend te denken van dit of dat kan me overkomen. OK, we moeten ons uiteraard bewust zijn van de gevolgen van diabetes.
    Maar er kunnen ons zo veel ergere dingen overkomen. Ik denk maar aan dat 7-jarig jongetje dat gisteren van de baan gemaaid werd. In 1 klap een jong leven verwoest en dat van al degenen die hem na stonden.

We hebben diabetes en moeten roeien met de riemen die we hebben. En daarbij dankbaar zijn dat we riemen hebben om te roeien.
    If I can see it, then I can do it.
    If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Ik heb een aantal van die andere auto immuun aandoeningen.
      Toch kijk ik er hetzelfde tegenaan als Sammie.
      Probeer zo netjes mogelijk de diabetes onder controle te houden en de Addison te tackelen en de Hashimoto te bedwingen.
      Buiten dat ben ik herstellend van kanker behandeling, chemo, bestraling etc.
      In mijn handtekening staat:"elke dag is een cadeautje" en zo zie ik het echt.
      Ik kan er niet te veel bij stil staan wat me allemaal kan overkomen, ik kan ook nog Alzheimer krijgen ( mijn vader had dat) of weet ik wat, maar dat is geen leven
      Ik kan pas over de hindernissen heen als ze op mijn pad komen, ik wil de problemen toch liever niet van tevoren bedenken.

Ik begrijp je goed hoor, dat gevoel van onbezorgdheid is weg.
      Het is meer wat Sammie ook zegt, dat alles wel gauw op diabetes geschoven word en inderdaad zijn mensen zonder diabetes niet immuun daar voor.
      Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
      HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Working...
      X