Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hypo herkennen en aanpakken

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hypo herkennen en aanpakken

De symptomen van een lage bloedsuiker verdienen onze onmiddellijke aandacht. Dit moet je doen om erger te voorkomen:

Een hypoglycemie of te lage bloedsuiker moet snel aangepakt worden. Hoe langer je wacht, hoe dikker de kans erin zit dat zich een gevaarlijke situatie voordoet.

Deze stappen moet je ondernemen als je bloedsuiker te laag is:

1. Herken de symptomen. Iedere persoon reageert anders tijdens een hypo(glycaemie). Iedere persoon met diabetes moet echter weten wat de symptomen (kunnen) zijn:
    • Zwakte of vermoeidheid
    • Koud zweet of klam aanvoelen
    • Verward zijn en niet goed kunnen nadenken
    • Troebel zicht
    • Honger
    • Zenuwachtig zijn, boos of geïrriteerd zijn
    • Hoofdpijn
    • Versnelde hartslag
    • Voos gevoel of tintelingen in de huid of in de mond
    • Moeite hebben om te spreken
    • Beven

2. Breng jezelf in veiligheid. Als je in de wagen zit, ga dan zo snel mogelijk aan de kant staan. Als je aan het stappen bent, ga dan neerzitten. Hypoglycaemie kan er voor zorgen dat je het bewustzijn verliest, waardoor je jezelf en anderen schade kan toebrengen. Zorg ervoor dat je het bewustzijn niet verliest.

3. Test je bloedsuikerwaarde met je bloedglucosemeter. Zorg dat je zeker bent dat het een hypoglycaemie is, en niet een andere kwaal. Is je BG (bloedglucose) < 70 mg/dl, dan moet je actie ondernemen.
    Kan je niet aan je meter geraken of is het te moeilijk om te testen, ga dan onmiddellijk naar stap 4.

4. Neem koolhydraten in. Het is de bedoeling om je suikerwaarden weer tot een aanvaardbaar niveau te krijgen. Snelle suikers zijn hiervoor het meest geschikt. Wie insuline gebruikt of bloedsuikerverlagende tabletten, moet altijd een portie snelle koolhydraten bij zich hebben (zo'n 15 - 20 gr kh). Een voorbeeld hiervan kan zijn:
    • 4 - 5 zoute crackers
    • 5 - 5 harde snoepjes
    • 2 eetlepels rozijntjes
    • 4 koffielepels suiker
    • 3 - 4 druivensuikertjes
    • 1 portie glucogel
    • enkele slokken fruitsap of gesuikerde frisdrank
    • een glas melk
    • 1 eetlepel honing of stroop

5. Wacht en hou in de gaten of de bloedsuiker zich stabiliseert. Je hoeft niet overdadig te gaan eten. Vermijd dat je waarden veel te hoog worden door overeten. Na 15 min test je opnieuw met je glucosemeter. Sta je nog < 70 mg/dl, neem dan een tweede portie (15 - 20 gr) snelle suikers. Als je maaltijd nog een langer dan een uur op zich laat wachten, eet dan een voedzame snack die koolhydraten bevat (bijvoorbeeld een boterham of een koek).

6. Als je lichaam niet voldoende reageert, zoek dan medische hulp. Soms helpen de koolhydraten niet en heb je het bewustzijn verloren. Je hebt dan dringend medische bijstand nodig. Iemand die op de hoogte is van jouw toestand, kan besluiten om je glucagon toe te dienen (een voorgevulde spuit met een product dat de bloedsuiker snel laat stijgen). Als je glucagon gekregen hebt, zou je binnen het kwartier bij je positieven moeten zijn. Schakel alsnog hulp in van een dokter.

7. Lange termijn: als je vaak hypo's hebt of vaker een ernstige hypo, spreek dan met je arts over aanpassingen in je behandeling. Zorg dat je een glucagonspuit in huis hebt (bewaren in de koelkast). Leer je omgeving waar ze moeten op letten (symptomen hypo) en hoe ze de glucagon moeten toedienen indien nodig. Zorg dat ze het nummer hebben van je behandelend arts.

Wees voorbereid. Voorbereiding is een eerste stap in de behandeling van diabetes.
    Last edited by meurtelken; 5 juni 2011, 21:23.
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Ik heb Dextro pillen mee.

Comment

juist een hypo gekregen
      om 22 uur had ik 219
      om 22.20 begon ik te zweten en te beven en had 62
      om 22.35 had ik 111 en voel me nu nog steeds niet goed al heb ik ondertussen 3 stukjes druivensuiker genomen pfffffff ben er even niet goed van

gaetan
      prik 3 x maal met insuman rapid
      en 1 maal met insuman basal

Comment

Hey Gaetan,

die grote schommeling van 219 naar 62 is heel snel gegaan hè. Dan kan je je inderdaad serieus slecht voelen. Je waarde is nu weer goed. Blijf nog maar even zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door meurtelken Bekijk bericht
          Hey Gaetan,

die grote schommeling van 219 naar 62 is heel snel gegaan hè. Dan kan je je inderdaad serieus slecht voelen. Je waarde is nu weer goed. Blijf nog maar even zitten.

terug naar 206 nu voel me al stukken beter

Comment

terug een hypo gekregen van 61 dit nu 2x maal op 3 dagen tijd pfffffffff

Comment

Om eerlijk te zijn voel ik me altijd "slecht" na een hypo.. Heel afgeleefd precies.. En als het een "zware" was (onder de 40) ben ik een wrak.. Hebben jullie dat allemaal of is het in mindere mate?
              Diabetes type I sinds 17 Maart 1995. 3 x Novorapid & 1 x Lantus.

*Hoopt op een kindje in 2012-2013*
              Oktober 2011: 7,9% - Februari 2012: 7,4% - Maart 2012: 6,2% Woehoew Baby-time
              Juli 2012; 5.9%

Comment

Ik merk bij mijn eigen dat ik er meer last van heb als de waarde pijlsnel naar beneden gegaan is, of een hypo na een moment van concentratie.

Van een gewone hypo heb ik meestal weinig last.
                Stijn, 37 jaar en papa van Jarne (febr 2006), Jolien (sept 2008) en Juna (mei 2010)
                Medicatie: Novo Rapid / Lantus / Metformax

HbA1c oktober 2015: 7,6%
                HbA1c januari 2016: 7,2%

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Comment

Sinds ik een pomp heb, heb ik dat minder. Maar ervoor had ik dat toch ook meermaals.
                  If I can see it, then I can do it.
                  If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Hebben jullie dat soms ook, ik heb dat pas sinds kort, wanneer ik een hypo heb onder de 45-50 dan is het of mijn tong gevoeloos is?

Juli 2012; 5.9%

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Murielle Bekijk bericht
                      Hebben jullie dat soms ook, ik heb dat pas sinds kort, wanneer ik een hypo heb onder de 45-50 dan is het of mijn tong gevoeloos is?
                      Niet bij alle hypo's, maar ik heb het ook wel, dat mijn tong en de binnenkant van mijn kaken eerst tintelen en prikken en daarna precies gevoelloos worden. Maar dan sta ik meestal al heel laag.

Comment

Ik heb dit vroeger nooit gehad, vroeger waren dit de typische symptomen zoals, zweten, bibberen, bleek zijn, meer prikkelbaar. Maar nu sinds ik mijn suiker meer regel en ik zak langzaam, zoals nu van 125 naar 42 mijn zicht is belemmerd, bibberen, zweten bleek tot en met en mijn tong, precies of ik van de tandarts kom... en soms een rare smaak ook

Juli 2012; 5.9%

Comment

Ik heb dat ook soms dat mijn tong gevoelloos is ofwel lichte tintelingen heeft. Soms ook mijn onderlip. Maar zeker ook als de radio op mijn zenuwen werkt is het tijd om te meten.
                          Ik ben type 1 en ik spuit Novorapid en Lantus.
                          Ik werk sinds 15 april 2016 met de Freestyle Libre
                          Mijn vorige Hba1c was 5,9
                          Mijn huidige HbA1c is 6,1
                          Mijn dieetprogramma staat op http://users.telenet.be/dieetsite/

Comment

Gevoelloze tong dat heb ik niet denk ik
                            Maar als ik echt een zware hypo heb, dan wil ik zo precies "blijven eten"... wat dan ook ni goed is, want dan is het daarna weer te veel!
                            Maar daar probeer ik wel op te letten.

Hypo = een brikje appelsap en pomp even afzetten.
                            Wat later is dat dan weer helemaal ok!

Gevoel van een hypo is ook 'moeilijk' te omschrijven he, is niet echt misselijk maar ook ni echt zo helemaal gezond!
                            Als iemand dat vraagt... moeilijk uit te leggen
                            Diabetes sinds maart 1995.
                            "Insuline-pomper" sinds 2006
                            HbA1c april 2013: 6,4
                            Mangootje in de buik!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Murielle Bekijk bericht
                              en soms een rare smaak ook
                              Die rare smaak heb ik wél! Soms toch ...
                              Diabetes sinds maart 1995.
                              "Insuline-pomper" sinds 2006
                              HbA1c april 2013: 6,4
                              Mangootje in de buik!

Comment

Working...
                              X