Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

checklijst voor een algemene gezondheid

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • checklijst voor een algemene gezondheid

    Hou jij bij hoe vaak je een bezoek brengt aan de huisarts, oogarts, dermatoloog, diëtiste, endocrinoloog, cardioloog? Nee? Dan verlies je waarschijnlijk weleens uit het oog dat je beter een afspraak zou gemaakt hebben enkele maanden terug. Want de tijd vliegt snel en onze gezondheid is toch belangrijk. We maken wel afspraken met de kapper, met de manicure, met onze vrienden, maar als het op gezondheid aankomt, durven we wel eens afspraken te vergeten.

    We helpen je alvast met het opmaken van een lijstje. Hang het aan je prikbord of aan je koelkast en vul het regelmatig aan.
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

  • #2
    algemene checkup

    Laat jaarlijks een algemene checkup doen bij je huisarts. Zet hier een bepaalde datum voor vast en hou die ook vrij in je agenda.

    Hou een lijstje bij met je vragen. Deze lijst kan een hulp zijn om gerichte vragen te stellen aan je huisarts.
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

    Comment


    • #3
      voedingsmiddelen die je beter vermijdt

      De regel van vijf

      Deze ingrediënten moet je leren herkennen in je voedingsmiddelen. Ze mogen niet voorkomen in de eerste 5 ingrediënten op het label. Wat op de eerste plaats in de voedingsinfo staat van een product, is het product wat het meest in dat voedingsmiddel zit.

      * maïssiroop (wat vooral voorkomt in frisdranken)
      * suiker
      * het woord "verrijkt" (bv wit brood)
      * transvetten (blijven hard, ook buiten de koelkast)
      * verzadigde vetten (blijven hard, ook buiten de koelkast)

      Maïssiroop is een van de goedkoopste vormen van suiker. In de jaren '70 bestond dit zelfs nog niet. Nu worden ze meer en meer toegevoegd.

      Suiker geeft je lichaam verkeerde boodschappen: je lichaam krijgt calorieën binnen, maar geen voedingsstoffen. Dus geeft je lichaam jou de boodschap: eet meer, eet meer!!! tot het voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

      Het woord "verrijkt" wil meestal zeggen dat ze eerst vanalles uithalen aan vitamines, en dan weer andere zaken erin stoppen. Zoals bij wit brood. Enkelvoudige koolhydraten is hier een andere naam voor.

      Transvetten en verzadigde vetten worden vaak toegevoegd aan producten om ze langer te kunnen bewaren. We hebben deze toevoegingen echt niet nodig. Kies voor vers, ipv voor een langere bewaartijd. Transvetten waren oorspronkelijk vloeibaar en zijn dan hard gemaakt.
      Verzadigde vetten zijn vetten die afkomstig zijn van dieren.
      Kijk goed uit met deze vetten, want ze komen voor in heel veel producten.
      Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
      www.kokenenhogehakken.blogspot.be
      http://aantafelmettype1diabetes.com
      https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

      Comment


      • #4
        voedingsmiddelen die zeker in je voeding moeten zitten

        De regel van vier

        * anti-oxidanten: 5-7 porties per dag
        * omega 3 vetten: 3 gr per dag
        * vezels: 25 gr per dag
        * olijfolie: 1 eetlepel per dag


        Anti-oxidanten zitten in kleurrijke groenten/fruit: zoals tomaten, broccoli, paprika's, kidneybonen, pintobonen, rode bonen, blauwe bosbessen, artisjokken, gedroogde pruimen.

        80% van onze hersenen bestaan uit vet. We hebben vet nodig om onze hersenen te voeden. Kinderen die voldoende omega 3 in hun voeding krijgen, verhogen hun IQ met 10 punten. Omega 3 vind je in: geplet (!) lijnzaad, walnoten, zalm, sint-jacobsschelpen, sojabonen, pompoen.

        Vezels vind je terug in linzen, zwarte bonen, erwten, frambozen, volkoren havermout, pijnboompitjes.

        Olijfolie bevat fenolen en die zijn goed voor ons. Kies voor een extra virgin olie.




        Wat uit de grond komt, is doorgaans goed voor je. Kies minder vaak voor bereide voeding of verpakte producten. Kies voor vers.
        Last edited by meurtelken; 16 januari 2009, 16:48.
        Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
        www.kokenenhogehakken.blogspot.be
        http://aantafelmettype1diabetes.com
        https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

        Comment


        • #5
          neem je vitamines!

          Slik elke dag een tablet met multi-vitamines.

          Waar moet je op letten? Welke zijn de goede?

          Vrouwen hebben andere vitamines nodig dan mannen. Vrouwen die menstrueren hebben ijzer nodig. Mannen hebben geen extra ijzer nodig in hun vitaminepillen.

          Vrouwen hebben < 5000IU vitamine A nodig.
          Mannen hebben nog minder vitamine A nodig, namelijk < 2500IU

          Vraag ernaar bij uw apotheek.
          Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
          www.kokenenhogehakken.blogspot.be
          http://aantafelmettype1diabetes.com
          https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

          Comment


          • #6
            Kies 3 voedingsmiddelen die je NIET meer in huis zult halen

            En kies ook 5 voedingsmiddelen die je vanaf nu WEL in huis zult halen.

            Hou je daar zoveel mogelijk aan. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je gezin.
            Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
            www.kokenenhogehakken.blogspot.be
            http://aantafelmettype1diabetes.com
            https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

            Comment


            • #7
              Ken je cijfers!

              Zorg dat je weet welke cijfers voor jou belangrijk zijn. Check dit lijstje.

              Spreek met je huisarts/arts af welke cijfers voor jou haalbaar zijn.
              Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
              www.kokenenhogehakken.blogspot.be
              http://aantafelmettype1diabetes.com
              https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

              Comment


              • #8
                Zorg voor een vertrouwenspersoon

                Zoek iemand in je omgeving die je gezondheids-vertrouwenspersoon kan zijn. Dat kan je partner/familielid/vriend(in) zijn. Die persoon kan met jou meegaan naar je check-ups en notities voor jou nemen. Die persoon kan ook optreden als het voor jou te moeilijk wordt of als je bepaalde zaken niet begrijpt.

                Zorg dat die vertrouwenspersoon op de hoogte is van je aandoeningen, je medicatie, je behandelingen, je zorgen. In nood kan die persoon gecontacteerd worden en heeft die up-to-date informatie.
                Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                http://aantafelmettype1diabetes.com
                https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                Comment


                • #9
                  hou je eigen medisch dossier bij

                  We hebben hier al eens gesproken over het online medisch dossier van Google Health.

                  Elke arts houdt informatie bij over jouw onderzoeken. Maar hoe vaak gebeurt het dat jij daar een kopie van krijgt? Vraag ernaar, en hou je eigen medisch dossier bij. Noteer nieuwe medicatie (met begin- en einddatum), vul aan of je bijwerkingen hebt, schrijf je medische vragen hier op.

                  Vraag kopieën van bloedonderzoeken en steek ze in je dossier thuis. Zorg dat je weet wat de resultaten van je onderzoeken betekenen en laat je goed voorlichten.
                  Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                  www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                  http://aantafelmettype1diabetes.com
                  https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                  Comment


                  • #10
                    Laat op regelmatige basis je onderzoeken doen

                    Je hebt vast je nieuwe agenda al in gebruik? Leg dan maar enkele afspraken vast:

                    Jaarlijks: algemeen onderzoek bij de huisarts
                    Voor de diabeten onder ons: jaarlijks: algemeen onderzoek bij de endocrinoloog
                    6-maandelijks: tandarst
                    2-jaarlijks: oogarts

                    Voor meisjes vanaf 21: jaarlijks een uitstrijkje laten nemen en een onderzoek van het bekken vragen
                    Voor jongens vanaf 21: jaarlijks een teelballen onderzoek vragen

                    Voor vrouwen in de leeftijd 35-40: regelmatig zelf de borsten onderzoeken en bij twijfel een mammografie aanvragen

                    Voor mannen/vrouwen vanaf 50: echocardiogram, stress test en darmonderzoek
                    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                    http://aantafelmettype1diabetes.com
                    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                    Comment


                    • #11
                      regelmatig bewegen

                      Zoals we allemaal wel weten, maar veel te weinig geloven: 10 000 stappen per dag is wat we allemaal zouden moeten doen. Begin met 3 000 stappen. Dat komt overeen met 30 min doorstappen. Verhoog je hartslag door elke week minstens een uur extra te bewegen.
                      Doe wekelijks 30 min aan krachttraining om je spieren te behouden. Zorg voor sterke rug- en buikspieren. Die zullen je behoeden voor zwakte.
                      Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                      www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                      http://aantafelmettype1diabetes.com
                      https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                      Comment


                      • #12
                        Zorg voor een goede nachtrust!

                        Iedere mens zou tussen 7-8 uren per nacht moeten slapen.

                        Hou vast aan een avondritueel, wat plaats en tijdstip betreft.

                        Slaap in een donkere, koele kamer.

                        Slaapkamers zijn enkel bedoeld om te slapen en om te vrijen. Tv's horen hier niet thuis.

                        Drink geen cafféine meer, 4 u voor je gaat slapen.

                        Als je last hebt van rusteloze benen voor het slapen, neem dan calcium en magnesium om je hierbij te helpen.
                        Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                        www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                        http://aantafelmettype1diabetes.com
                        https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                        Comment


                        • #13
                          Thx voor deze overload aan informatie, Cathy! Wist je efjes niet wat doen ofzo?

                          Ik vind wel dat de cijfertjes die je hier noemt, héééél erg streng zijn! Als iedereen die al eens boven de 125 mg/dl uitkomt, al in de stress moet schieten, vrees ik dat binnenkort 99% van de wereldbevolking db heeft ... en ook qua bloeddruk zijn mijn dokters wel met iets hogere cijfers ook nog best tevreden. Van al de rest ken ik niks, dus daar kan ik me niet over uitspreken .

                          Maar verder is het echt geweldig wat je hier weer allemaal post ... . Veel dingen wist ik al wel, maar het is zeker goed om er nog eens met de neus op gedrukt te worden!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Upje Bekijk bericht
                            Thx voor deze overload aan informatie, Cathy! Wist je efjes niet wat doen ofzo?
                            Ik denk dat ik gewoon meer tijd heb om deze zaken te lezen en te interpreteren. En ik zou het dan jammer vinden dat ik er zelf niets mee doe. Als het voor mij goed is, waarom dan niet voor jullie? We kunnen er allemaal lessen uit trekken en dan hebben we toch richtlijnen.

                            Voor ik naar UZA ging, wist ik niets over mijn cholesterolwaarden en was altijd in de veronderstelling dat het wel goed zat. Ondanks mijn 4 onderzoeken per jaar, heeft niemand me ooit gewezen op mijn te hoge cholesterolwaarden. Had ik deze info eerder gehad, dan had ik al eerder aan de alarmbel getrokken.

                            Succes met de goede voornemens!
                            Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                            www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                            http://aantafelmettype1diabetes.com
                            https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                            Comment


                            • #15
                              Tandarts : 2 jaarlijkse controle (zelden gaatjes)
                              Huisarts : 1x per jaar om mijn profiel te vernieuwen (meer natuurlijk als ik ziek ben)
                              Endo: 2-3x per jaar. (nu ondertussen al 6 maand geleden, telkens wanneer ik bij hem ben , vraag ik meteen wanneer ik terug moet komen en dan zegt hij meestal, binnen 6 maanden ofzo)
                              Oogarts: 2x per jaar, 1x volledige controle, 1x maandlenzen afhalen (pakje voor 6 maand iedere keer).
                              Dermatloog: ondertussen al 2 jaar geleden en heb nog altijd wel wat last van een lichte vorm van acné.
                              Cardioloog: n.v.t tot dusver

                              Neemt best wat tijd in beslag, als je alles samentelt ben je een volle week/week half bezig met onderzoeken en controles... (vervoer ook natuurlijk)
                              Last edited by simon; 16 januari 2009, 19:20.
                              Type 1 sinds februari 2007 - spuitjes
                              24-jaar - zelfstandig
                              Hba1c's:
                              Januari 2013: 5,9% ------ Juli 2013: 6,1%
                              December 2013: 6,2% --- Juli 2014: 7%
                              December 2014: 6,6% --- Juli 2015: 6,8%
                              December 2015: 7,3% --- Juni 2016:

                              Comment

                              Working...
                              X