Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belangrijke cijfers voor een goede gezondheid

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Prima verbetering, Supernaut !
    If I can see it, then I can do it.
    If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Mijn cholesterol staat deze keer ook net binnen de waarden, maar mijn HDL staat wel niet echt hoog. Het percentage staat er bij mij niet op maar als ik het bereken, dan zou het maar 24% of zo zijn

Mijn triglyceriden zijn nog steeds te hoog maar beter dan de vorige volledige checkup in augustus vorig jaar... nu 364 waar ze eigenlijk onder de 150 of zo moeten zitten.
      Stijn, 37 jaar en papa van Jarne (febr 2006), Jolien (sept 2008) en Juna (mei 2010)
      Medicatie: Novo Rapid / Lantus / Metformax

HbA1c oktober 2015: 7,6%
      HbA1c januari 2016: 7,2%

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Comment

Heb je een idee hoe je jouw HDL beter kan krijgen Stijnie? Want eigenlijk eet je toch best gezond hŤ?

Die triglyceriden zitten best tussen 41-194. Je bent op zeer goede weg!
        Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
        www.kokenenhogehakken.blogspot.be
        http://aantafelmettype1diabetes.com
        https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door meurtelken Bekijk bericht
          Heb je een idee hoe je jouw HDL beter kan krijgen Stijnie?
          ahwel dat wou ik vanavond eens uitpluizen
          Vette vis?
          Stijn, 37 jaar en papa van Jarne (febr 2006), Jolien (sept 2008) en Juna (mei 2010)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijnie Bekijk bericht
            ahwel dat wou ik vanavond eens uitpluizen
            Vette vis?
            gezonde vetten, maar dat doe jij toch al? Ik bedoel dan gezonde olie, vette vis, avocado's, noten, ..

Comment

gezonde vetten, maar dat doe jij toch al? Ik bedoel dan gezonde olie, vette vis, avocado's, noten, ..
              we eten eigenlijk wel regelmatig vis maar te weinig de vette soorten

Comment

Geef je HDL cholesterol een boost!

Eet de juiste soort vet: Het consumeren van te veel verzadigd vet (te vinden in vet vlees, volle melkproducten, vet, boter en eieren) kan een zeer negatief effect hebben op je hart, omdat het de LDL cholesterol kan verhogen.
                Transvetzuren (te vinden in tal van bereide voedingsmiddelen - waarbij de voedingswaarde-etiket spreekt van "gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige oliŽn") verlagen niet enkel de (goede)HDL-cholesterol, maar verhogen ook de LDL-cholesterol (slechte cholesterol). Kies voedingsmiddelen met het grootste deel van het vet als enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten omdat ze de neiging hebben om HDL te verhogen. Natuurlijk, de totale hoeveelheid vet in je voeding is even belangrijk en moet lager blijven dan 35% van je totale aantal calorieŽn. Voedingsmiddelen die goede bronnen zijn van enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten zijn: vis, noten en sommige plantaardige oliŽn (olijfolie, pinda en koolzaad).

Word meer fysiek actief: regelmatig bewegen kan u helpen gewicht te verliezen, uw cardiovasculaire gezondheid te verbeteren, en uw spieren en botten te verstevigen. Regelmatige aŽrobe oefeningen (elke bewegen zoals wandelen, joggen of fietsen), verhogen je hartslag gedurende ten minste 20 tot 30 minuten. Dat is de meest effectieve manier om de HDL cholesterol te verhogen. Recente studies hebben aangetoond dat de duur van de oefening, in plaats van de intensiteit, de belangrijkste factor is in het verhogen van de HDL choleserol.

Bereik en handhaaf een gezond gewicht: Overgewicht kan een negatieve impact hebben op uw HDL-cholesterol. Door het verlies van zelfs maar een paar kilo's kan je daadwerkelijk helpen om het HDL niveau te verhogen. Dit is vooral belangrijk als uw overgewicht wordt opgeslagen in uw buikstreek.

Omega 3: Het selecteren van gezonde vetten zoals omega 3's, zal de HDL verhogen en de LDL verlagen. Het inbouwen van de gezonde omega-3 vetzuren (in vis en lijnzaad) zal ook uw totale cholesterol tot HDL-ratio verbeteren.

Vermijd voeding die uw bloedsuikerspiegel doet pieken: Britse onderzoekers hebben vastgesteld dat mensen die een dieet volgen, gebaseerd op een lage glycemische index, een hogere HDL cholesterol hebben. Dit betekent dat het consumeren van meer groenten, peulvruchten, yoghurt en azijn, en minder suiker, wit brood, witte aardappelen en suikerrijke frisdranken je ten goede zullen komen.

Verhoog uw inname van oplosbare vezels: Verhoging van oplosbare vezels - gevonden in haver, groenten, fruit en peulvruchten - in uw dieet resulteert in zowel een verlaging van de LDL-cholesterol als een stijging van de HDL-cholesterol. Mik op minstens twee porties per dag.

Stoppen met roken: Roken verlaagt uw HDL-cholesterol en verhoogt de kans op vorming van stolsels in het bloed. Er zijn medicijnen, therapieŽn, en ondersteuning van groepen die u kunnen helpen bij het stoppen met roken.

Beperk alcoholgebruik: Als je drinkt, beperk je alcoholgebruik dan tot niet meer dan twee glazen per dag voor mannen en ťťn drankje per dag voor vrouwen. Deze matige inname van alcohol kan je HDL cholesterol doen stijgen met 5 tot 15 procent. Als je niet drinkt moet je er echter niet aan beginnen om gezondheidsredenen. Te veel alcohol kan negatieve gevolgen hebben voor uw hart, alsook andere aspecten van uw gezondheid.

Neem Magnesium: Magnesium verhoogt de HDL-cholesterol, voorkomt hartspierspasmen, zorgt voor een goede bloedtoevoer, handhaaft normale bloeddruk en de hartslag blijft regelmatig. Neem 400 - 800mg magnesium per dag. Bij postmenopauzale vrouwen (maar niet bij mannen of vrouwen voor de menopauze) kan een calcium supplement de HDL niveaus verhogen.

Deze gezonde levensstijlveranderingen zullen ook positieve effecten hebben op andere aspecten van uw gezondheid. Dit omvat het verminderen van uw risico op diabetes, longkanker en metabool syndroom.

Comment

oh my god, ik belde vandaag eens met de dokter ivm de bloedresultaten van deze week en ik was toch benieuwd naar de hoogste waarde van mijn triglyceriden ooit. En kben wel efkes geschrokken

Ik dacht dat het ergens in de 5000 was maar het was nog stukken erger. Ik denk dat mijn bloed eerder olie was op die moment. Topwaarde die ze kon terugvinden was 11300 (afschuwelijk gewoon!)
                  Ik klaag dus niet van mijn 364 van deze keer

Comment

Amai, Stijnie, ben je zeker dat je bloed nog stroomde toen? Had je daar last van ?

Comment

last op zich niet maar het zal wel niet gezond geweest zijn hť.

De huisarts was al jaren aan het zwaaien met de term "Syndroom x" maar had misschien toen beter wel medicatie opgestart voor die triglyceriden ipv ervan uit te gaan dat het wel zou beteren met een paar kilo minder. Misschien was het dan nooit tot diabetes moeten komen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijnie Bekijk bericht
                        last op zich niet maar het zal wel niet gezond geweest zijn hť.

De huisarts was al jaren aan het zwaaien met de term "Syndroom x" maar had misschien toen beter wel medicatie opgestart voor die triglyceriden ipv ervan uit te gaan dat het wel zou beteren met een paar kilo minder. Misschien was het dan nooit tot diabetes moeten komen...
                        Stijnie, ik ben eigenlijk wel een beetje veel kwaad op je huisarts Waarom heeft hij het zo lang laten aanslepen? Heb je ooit onderricht gekregen over hoe je die triglyceriden naar beneden kon krijgen? At je toen ook heel anders dan nu? Bedoel je met syndroom X het metabool syndroom?

Comment

Tja, dat snap ik ook niet goed van die huisarts, zo'n extreem hoge waarde krijg je niet zo maar naar beneden,toch.
                          Enfin, het is nu toch al serieus gedaald !

Comment

Stijnie, ik ben eigenlijk wel een beetje veel kwaad op je huisarts Waarom heeft hij het zo lang laten aanslepen? Heb je ooit onderricht gekregen over hoe je die triglyceriden naar beneden kon krijgen? At je toen ook heel anders dan nu? Bedoel je met syndroom X het metabool syndroom?
                            Dit is het inderdaad. Onze huisarts destijd was een onnozele kwakzalver (door hem heeft mijn vrouw ook niet natuurlijk kunnen bevallen)
                            Vroeger was ik best wel een moeilijkere voor het eten. En at ik meer boterhammekes. Nooit enige uitleg gekregen die op iets trok. Altijd maar "Ja er zullen wat kilos afmoeten hť"

Comment

Gelukkig gaat het nu wel goed met je, Stijnie en weet je ondertussen al veel meer over voeding en diabetes. Je neemt veel initiatief en je zorgt goed voor jezelf en je gezin. En das 't belangrijkste: wat je NU doet.

Comment

Phytoscience Double stemcell works well Hypertension diabetes.

Hypertension diabetes - common in people with diabetes, which can raise the risk of kidney disease, eye problems, heart attack and stroke, then double stemcell can generate cell and make new cells and get relief with this all type of diseases:- For More Visit.
                                .................................................. ....................................
                                Doublestemcell

Comment

Working...
                                X