Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belangrijke cijfers voor een goede gezondheid

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Belangrijke cijfers voor een goede gezondheid

    Het nieuwe jaar is begonnen. Waarschijnlijk hebben jullie ook een lijstje opgemaakt met goede voornemens. Staat jullie gezondheid op nummer 1?

    Hieronder geef ik even enkele tips om je gezondheid in de gaten te houden en te streven naar een betere gezondheid voor 2009.

    Zorg dat je een eigen huisarts hebt. Mensen die een vaste huisarts hebben, leven langer.
    Het is belangrijk dat je opkomt voor jezelf als je jouw artsen consulteert. Het gaat tenslotte over JOU en je bent er niets bij gebaat als je niet begrijpt wat je dokter je uitlegt.
    Neem pen en papier mee, en een vertrouwenspersoon als je denkt dat het te moeilijk voor je is of als je niet assertief genoeg bent om de vragen te stellen die je hebt. Je vertrouwenspersoon (partner, vriend(in), familielid,...) kan je daarbij helpen en jou de juiste informatie doorgeven.
    Vraag aan je arts of je een kopie krijgt van alles wat besproken wordt.
    Vraag ook de resultaten van onderzoeken op papier. Je huisarts krijgt die ook, maar hoeveel mensen krijgen effectief hun eigen resultaten op papier te zien?

    Prioriteit voor goede voornemens 2009:

    ZORG VOOR JEZELF!
    Je hebt maar 1 lichaam en je moet er zuinig op zijn.

    Wees dankbaar voor

    je hart dat pompt
    je longen die lucht pompen
    je botten die je dragen

    want je bent het waard...
    Zorg dat je weet waarom je het waard bent om goed voor jezelf te zorgen.

    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

  • #2
    1. bloeddruk 115/75

    Bloeddruk: 115/75

    Hoge bloeddruk is gevaarlijk. Als je het niet behandelt, kan het 10 jaar van je leven verkorten. Laat bij ieder artsbezoek je bloeddruk meten of schaf je een eigen (degelijk) toestel aan.

    Je bloeddruk verlagen: Zorg elke week voor minstens een uur extra beweging, waarbij je zweet. Ben je al gewend om 3x per week te sporten, doe dan iets extra.
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

    Comment


    • #3
      2. hartslag in rust: 83

      Hartslag in rust: 83

      Voor je opstaat en zelfs nog maar de koffiezet aanzet, neem je best eens je hartslag. Schaf je een toestelletje aan dat je hartslag kan meten. Of zet je wijs- en middelvinger op je pols en tel zelf je hartslagen per minuut (is al moeilijker). Dit is je hartslag in rust. Is die hoger dan 83, dan moet je toch eens uitkijken naar oplossingen hiervoor. Contacteer je arts.

      Hoe kan je jouw hartslag in rust, verlagen: Grappig genoeg, kan je jouw hartslag in rust verlagen, door je hartslag één uur per week te verhogen. Wat weer neerkomt op bewegen, bewegen, bewegen.
      Jouw ideale hartslag om te sporten is: trek je leeftijd af van 220 en vermenigvuldig dat getal met 0.8.
      Net als voor een goeie bloeddruk, moet je hier ook jezelf een beetje in het zweet werken, om een betere hartslag te verkrijgen.
      Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
      www.kokenenhogehakken.blogspot.be
      http://aantafelmettype1diabetes.com
      https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

      Comment


      • #4
        3. cholesterol: 2 tot 1

        Cholesterol bestaat uit twee belangrijke componenten:

        LDL = slechte cholesterol. zorgt voor de wasachtige afzetting in jouw aders.

        HDL = goede cholesterol, zorgt ervoor dat er geen verstoppingen kunnen komen.

        Als er in jouw familie een voorgeschiedenis is van hart- en vaat ziekten, hoge bloeddruk, diabetes, roken,... zorg dan dat jouw LDL onder de 100 blijft. Zijn er geen familiale problemen, dan is <160 goed en <130 is nog beter.

        Ideaal is je HDL cholesterol meer dan 50. Dokters horen het liefst dat de LDL tegenover de HDL staat als minder dan 2 over 1.

        Je ratio verbeteren: Zorg voor extra oplosbare vezels in je voeding, zoals havermout, kidney bonen, appels,... Mik op 25 gram vezels per dag. Probeer eens wat vaker quinoa te eten. Het bevat een heel uitgebalanceerd gamma aan eiwitten en het mineraal manganese.
        Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
        www.kokenenhogehakken.blogspot.be
        http://aantafelmettype1diabetes.com
        https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

        Comment


        • #5
          4. omega 6 - omega 3: 4 tot 1

          Omega-6 tot Omega-3: 4 to 1

          Omega-6 en omega-3 zijn belangrijke en noodzakelijke vetten: deze vetten helpen mee aan de opbouw van celmembranen.
          Het lichaam maakt deze vetten echter niet zelf aan. Je moet ze halen uit je voeding of uit supplementen.
          Heel veel voedingsmiddelen bevatten (te) veel omega 6 vetten, in verhouding tot omega 3 vetten. En vooral die omega 3 vetten zijn belangrijk voor het hart. De optimale verdeling zou zijn: 4 tot 1, maar meestal is die bij ons 20 tot 1. Wat dan weer kan leiden tot verhoogd risico op hart- en vaatziekten, arthritis, astma en bepaalde soorten kanker.

          Hoe verdeel je het evenwicht beter: Kies vaker voor vis, zeevruchten, volle granen, bonen, noten en gemalen lijnzaad om je omega 3 vetgehalte omhoog te halen.
          Koop minder kant-en-klare maaltijden, take away, fastfood, en gebruik minder maïskiemolie, saffloerolie, pinda-olie. Zo haal je wat omega 6 vetten weg uit je voeding.
          Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
          www.kokenenhogehakken.blogspot.be
          http://aantafelmettype1diabetes.com
          https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

          Comment


          • #6
            5. Ontstekingen: 1

            Ontstekingen: 1

            Heb je al eens gezien dat een gesneden appel op 20 min tijd helemaal bruin wordt? Dat is wat ontstekingen doen met je lichaam. Het zorgt voor roest op je weefsel. Laat in je bloed onderzoeken hoe het gesteld is met je gehalte aan CRP (C-reactieve proteïnen). Die worden aangemaakt in de lever en zijn belangrijk in het herstel in je lichaam.
            Een gezond gehalte is < 1. Dan heb je minder dan een halve kans op hart- en vaatziekten dan als je gehalte > 3 is.
            Is dat gehalte >10, dan moet er nagekeken worden of je geen andere ziekte onder de leden hebt, waaronder een auto immuunziekte.


            Het verlagen van het CRP gehalte: Zorg voor een goede tandhygiëne (flossen is geen luxe), en behandel vaginale infecties (zeker als die ontstekingen blijven terugkomen). Kies voor een mediterrane voeding, die bestaat uit fruit, groenten, volle granen, olijfolie en een (binnen de perken) gebruik van wijn.
            Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
            www.kokenenhogehakken.blogspot.be
            http://aantafelmettype1diabetes.com
            https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

            Comment


            • #7
              6. Vitamine D: 30

              Vitamine D: 30

              Als je vitamine D tekort hebt, heb je een hoger risico voor hart- en vaatziekten, osteoporose, kanker, MS en immuunziekten. Laat je bloed onderzoeken op vitamine D. Het gehalte zou groter moeten zijn dan 30.


              Verhogen van je vitamine D gehalte: Geniet elke dag van 15 min zonlicht. Is dat niet mogelijk, neem dan vitaminen waar minstens 1,000 IU van D3, de beste vorm van vitamine D in zit en neem elke dag een lepel levertraan.
              Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
              www.kokenenhogehakken.blogspot.be
              http://aantafelmettype1diabetes.com
              https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

              Comment


              • #8
                7. buikomtrek voor vrouwen: &lt;80 - voor mannen: &lt;94

                Buikomtrek

                In een ideale wereld, zou je buikomtrek minder moeten meten dan de helft van je grootte. Meet je buik rond je navel.
                Het teveel aan vet rond de buik, zorgt voor ontstekingen, en die leiden dan weer naar andere aandoeningen, waarop je echt niet zit te wachten.

                Vrouwen mogen een buikomtrek hebben van ten hoogste 80 cm.
                Voor mannen is dat een buikomtrek van ten hoogste 94 cm.

                Centimeters verliezen rond de buik: Verminder je dieet per dag met 100 kcal.
                Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                http://aantafelmettype1diabetes.com
                https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                Comment


                • #9
                  8. Bloedsuikerspiegel: 125 mg/dl

                  Bloedsuikerspiegel: 125 mg/dl

                  Overdadig vet in het lichaam zorgt er voor dat insuline minder goed zijn werk kan doen. Het verhoogt je bloedsuikerspiegel en brengt jou in gevaar om diabetes te krijgen. Een nuchtere bloedsuiker bij een niet-diabeet mag niet hoger zijn dan 100. Gedurende de dag mag die de 125 mg/dl niet overschrijden.

                  Bloedsuiker verlagen:
                  Let op je koolhydraatinname. Neem medicatie als de dokter je die voorschrijft. Blijf weg van geraffineerde suikers en nogmaals: beweeg!
                  Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                  www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                  http://aantafelmettype1diabetes.com
                  https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                  Comment


                  • #10
                    9. Botdensiteit: -1

                    Botdensiteit: -1

                    Vrouwen die in de menopauze zitten, doen er goed aan eens een botscan te laten nemen. Vooral vrouwen die geen hormoonvervangende medicatie nemen, die niet al te groot zijn en minder wegen dan 60 kg.
                    Had je moeder last van osteoporose of zijn er gekende heupfracturen in de familie, dan moet je best voor je 50e een test laten afnemen. Rokers en mensen die dagelijks alcohol consumeren zijn ook vatbaarder.
                    Jouw beenderen worden vergeleken met de beenderen van een jonge, gezonde persoon. Boven -1 is normaal. Tussen -1 en -2.5 loop je al meer risico. Is je cijfer onder de -2.5, dan heb je al osteoporose.


                    Je beenderen versterken:
                    Samen met je vitamine D pillen, neem je oook 1200 mg calcium en 400 mg magnesium (dit ter voorkoming van constipatie, want calcium kan die bijwerking hebben). Die dosis neem je voor de helft 's morgens en de andere helft 's avonds.
                    Start ook weerstandstraining op: push ups zijn hier heel goed voor.
                    Spreek erover met je arts en laat je adviseren welke oefeningen voor jou het meest geschikt zijn.
                    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                    http://aantafelmettype1diabetes.com
                    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                    Comment


                    • #11
                      Bedankt Cathy dat je al deze gezondheidsregels bij elkaar gebracht hebt.
                      Met de jaarwisseling wensen we mekaar alleszins een goede gezondheid. Doen we er ook wat aan. Welnu, hier krijgen we zeer nuttige inlichtingen daaromtrent. Het zou goed zijn om dit alles regelmatig te herlezen.
                      Ik ben type 1 en ik spuit Novorapid en Lantus.
                      Ik werk sinds 15 april 2016 met de Freestyle Libre
                      Mijn vorige Hba1c was 5,9
                      Mijn huidige HbA1c is 6,1
                      Mijn dieetprogramma staat op http://users.telenet.be/dieetsite/

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door leo Bekijk bericht
                        Bedankt Cathy dat je al deze gezondheidsregels bij elkaar gebracht hebt.
                        Met de jaarwisseling wensen we mekaar alleszins een goede gezondheid. Doen we er ook wat aan. Welnu, hier krijgen we zeer nuttige inlichtingen daaromtrent. Het zou goed zijn om dit alles regelmatig te herlezen.
                        Leo,

                        ik neem vaak de programma's van Oprah Winfrey op, vooral als Dr. Oz meedoet. Hij geeft altijd bruikbare gezondheidstips; waaronder deze die ik hier vermeld heb Hij zei dat mensen vaak niet weten wat gevraagd als cadeautje: geef eens een cadeaubon voor een check-up bij de tandarts, voor een bezoek aan een diëtiste, voor een gezondheidspakket voeding,... Let natuurlijk op aan wie je het geeft en met welke bedoeling, want het zou desondanks jouw goede bedoelingen in verkeerde aarde kunnen vallen
                        Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                        www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                        http://aantafelmettype1diabetes.com
                        https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door meurtelken Bekijk bericht
                          Cholesterol bestaat uit twee belangrijke componenten:

                          LDL = slechte cholesterol. zorgt voor de wasachtige afzetting in jouw aders.

                          HDL = goede cholesterol, zorgt ervoor dat er geen verstoppingen kunnen komen.

                          Als er in jouw familie een voorgeschiedenis is van hart- en vaat ziekten, hoge bloeddruk, diabetes, roken,... zorg dan dat jouw LDL onder de 100 blijft. Zijn er geen familiale problemen, dan is <160 goed en <130 is nog beter.

                          Ideaal is je HDL cholesterol meer dan 50. Dokters horen het liefst dat de LDL tegenover de HDL staat als minder dan 2 over 1.

                          Je ratio verbeteren: Zorg voor extra oplosbare vezels in je voeding, zoals havermout, kidney bonen, appels,... Mik op 25 gram vezels per dag. Probeer eens wat vaker quinoa te eten. Het bevat een heel uitgebalanceerd gamma aan eiwitten en het mineraal manganese.
                          ik heb net mijn bloedresultaten doorgemaild gekregen:

                          Lipiden
                          Triglyceriden 73 mg/dL (41-194)
                          Cholesterol 166 mg/dL (Streefwaarde EAS: <190)
                          HDL-cholesterol 66 mg/dL (39-96)
                          HDL-cholesterol 40% (20-35)
                          LDL-cholesterol 84.9 mg/dL (79-185)

                          Lijkt me niet slecht! Ik ben tevreden.
                          Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                          www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                          http://aantafelmettype1diabetes.com
                          https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door meurtelken Bekijk bericht
                            ik heb net mijn bloedresultaten doorgemaild gekregen:

                            Lipiden
                            Triglyceriden 73 mg/dL (41-194)
                            Cholesterol 166 mg/dL (Streefwaarde EAS: <190)
                            HDL-cholesterol 66 mg/dL (39-96)
                            HDL-cholesterol 40% (20-35)
                            LDL-cholesterol 84.9 mg/dL (79-185)

                            Lijkt me niet slecht! Ik ben tevreden.
                            ik ga hier in ieder geval nooit mijn triglyceriden naast plaatsen
                            Stijn, 37 jaar en papa van Jarne (febr 2006), Jolien (sept 2008) en Juna (mei 2010)
                            Medicatie: Novo Rapid / Lantus / Metformax

                            HbA1c oktober 2015: 7,6%
                            HbA1c januari 2016: 7,2%


                            Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Stijnie Bekijk bericht
                              ik ga hier in ieder geval nooit mijn triglyceriden naast plaatsen
                              Ik ben wel fier op mezelf dat mijn waarden zoveel beter zijn, en dat zonder medicatie Kom op hè Stijnie, laat je niet kennen. Hopelijk volgende keer ook beter.
                              Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
                              www.kokenenhogehakken.blogspot.be
                              http://aantafelmettype1diabetes.com
                              https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

                              Comment

                              Working...
                              X