Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Allergische reactie op sensorpleister

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Allergische reactie op sensorpleister

Wie sensoren gebruikt en gevoelig is voor contactallergie, kan last krijgen van jeuk, roodheid, ontstekingen, abcessen, .. op de plaats waar de sensor zit. De medische firma's die de sensoren maken, zijn zich hier van bewust en blijven zoeken naar manieren om die contactallergieën te voorkomen.

Heb je toch een allergische reactie? Dan kan je op volgende manier te werk gaan:
    • was de huid goed met zeep
    • spoel af met voldoende water en droog goed af
    • gebruik GEEN alcoholdoekjes
    • kleef een dunne hydrocolloïde pleister op de huid waar de sensor moet komen
    • schiet de sensor door die pleister
    • verzeker de sensor met tegaderm of opsite om te voorkomen dat de sensor los geraakt

Er zijn ook mensen die een neusspray met cortisonen op de huid sprayen vooraleer ze de sensor plaatsen. Ook dat zou hulp kunnen bieden.

Verwittig alvast je diabetesteam als jij kampt met deze problematiek. Het is ook aan te raden de firma's hierover aan te schrijven, zodat zij kunnen bijhouden hoeveel mensen hier last van hebben.
    Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
    www.kokenenhogehakken.blogspot.be
    http://aantafelmettype1diabetes.com
    https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Oorspronkelijk geplaatst door meurtelken Bekijk bericht
    Wie sensoren gebruikt en gevoelig is voor contactallergie, kan last krijgen van jeuk, roodheid, ontstekingen, abcessen, .. op de plaats waar de sensor zit. De medische firma's die de sensoren maken, zijn zich hier van bewust en blijven zoeken naar manieren om die contactallergieën te voorkomen.

Heb je toch een allergische reactie? Dan kan je op volgende manier te werk gaan:
    • was de huid goed met zeep
    • spoel af met voldoende water en droog goed af
    • gebruik GEEN alcoholdoekjes
    • verzeker de sensor met tegaderm of opsite om te voorkomen dat de sensor los geraakt

Er zijn ook mensen die een neusspray met cortisonen op de huid sprayen vooraleer ze de sensor plaatsen. Ook dat zou hulp kunnen bieden.

Verwittig alvast je diabetesteam als jij kampt met deze problematiek. Het is ook aan te raden de firma's hierover aan te schrijven, zodat zij kunnen bijhouden hoeveel mensen hier last van hebben.
    Ik moet toch even denken aan de adviezen van de dermatoloog over de neurodermitis van onze zoon: gooi alle zeep uit je huis weg en neem voor een enkele keer dat je echt niet schoon wordt zonder zeep hypoallergene zeep zonder toevoegingen. Het liefst gewoon groene zeep. Was je met lauw-warm water, douchen beslist niet te lang en niet te warm. Smeerseltjes tegen droge huid en bij open plekken liefst in overleg met een dermatoloog. Vertrouw nooit op de kennis van je drogisterij over al die fantastische hypoallergene cremes. En smeer nooit vet op je huid maar iets dat flink hydrateert. Vet hydrateert niet.

De beschermende huidlaag is zo teer, die beschadig je bij het minst of geringste en dan vergroot je de problemen alleen maar.

Dit advies heeft mijn zoon erg geholpen, zijn eczeem is zoveel minder geworden. Mijn dochter en ik hebben ook altijd last van pleisters, ook hiervoor geldt dat het met deze tips beter gaat. Uiteraard is een gewone pleister, die je er na een paar uur afhaalt, heel wat anders maar een onbeschadigde huid kan altijd meer hebben.
    Last edited by Mir; 8 september 2016, 20:45.
    Sinds februari 2011 diabetes T2. Overstap naar ICT per 24 mei 2016, begonnen met Actrapid voor elke maaltijd.

HbA1c augustus 2015: 7,7%. HbA1c oktober 2015: 6.8%. HbA1c januari 2016: 6,1%. HbA1c april 2016: 6,4%. HbA1c juli 2016: 7,1%. HbA1c november 2016: 6,3%. HbA1c januari 2017: 6.3%. HbA1c april 2017: 6,4%.

There is no "mild" type of diabetes. Type 2 is just as serious as type 1 if not properly controlled.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mir Bekijk bericht
      Ik moet toch even denken aan de adviezen van de dermatoloog over de neurodermatitis van onze zoon: gooi alle zeep uit je huis weg en neem voor een enkele keer dat je echt niet schoon wordt zonder zeep hypoallergene zeep zonder toevoegingen. Het liefst gewoon groene zeep. Was je met lauw-warm water, douchen beslist niet te lang en niet te warm. Smeerseltjes tegen droge huid en bij open plekken liefst in overleg met een dermatoloog. Vertrouw nooit op de kennis van je drogisterij over al die fantastische hypoallergene cremes. En smeer nooit vet op je huid maar iets dat flink hydrateert. Vet hydrateert niet.

De beschermende huidlaag is zo teer, die beschadig je bij het minst of geringste en dan vergroot je de problemen alleen maar.

Dit advies heeft mijn zoon erg geholpen, zijn eczeem is zoveel minder geworden. Mijn dochter en ik hebben ook altijd last van pleisters, ook hiervoor geldt dat het met deze tips beter gaat. Uiteraard is een gewone pleister, die je er na een paar uur afhaalt, heel wat anders maar een onbeschadigde huid kan altijd meer hebben.
      Bedankt voor de tips Mir!

Comment

• [

.
        Kvraag mij nu juist af.. kheb paar maanden terug voorgehad dat ik skintac had gesmeerd en dan mijn sensor had geschoten en die gaf direct sensor defect aan(2x na elkaar) doordat die door die lijmlaag ging, gaat da met een pleister dan wél goed gaan?
        24 jaar, 13 jaar db type 1
        Pomper sinds 25/2/13 met humalog
        Dexcom G4
        HbA1c
        Februari '16: 7.0
        September '16: 8.1
        Januari '17: 7.7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door samantha Bekijk bericht
          Kvraag mij nu juist af.. kheb paar maanden terug voorgehad dat ik skintac had gesmeerd en dan mijn sensor had geschoten en die gaf direct sensor defect aan(2x na elkaar) doordat die door die lijmlaag ging, gaat da met een pleister dan wél goed gaan?
          Opletten met skintac. Altijd ruimte vrijlaten voor waar het naaldje door de huid zal gaan. Anders loop je het risico dat het naaldje platgedrukt wordt door de lijm. Dat kan zeker de reden zijn waarom je sensor defect was. Je kan skintac op de huid smeren waar de pleister moet komen, maar het midden moet je vrijlaten voor het naaldje.

Comment

Opletten met skintac. Altijd ruimte vrijlaten voor waar het naaldje door de huid zal gaan. Anders loop je het risico dat het naaldje platgedrukt wordt door de lijm. Dat kan zeker de reden zijn waarom je sensor defect was. Je kan skintac op de huid smeren waar de pleister moet komen, maar het midden moet je vrijlaten voor het naaldje.
            Awelja tis da dak zeg e Alsge eerst ne pleister plakt, hangt daar toch ook lijm aan ?
            24 jaar, 13 jaar db type 1
            Pomper sinds 25/2/13 met humalog
            Dexcom G4
            HbA1c
            Februari '16: 7.0
            September '16: 8.1
            Januari '17: 7.7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door samantha Bekijk bericht
              Awelja tis da dak zeg e Alsge eerst ne pleister plakt, hangt daar toch ook lijm aan ?
              Ah nee, das anders hè. Die hydrocolloïde pleister kleeft enkel aan de onderkant, niet aan de bovenkant. Als je Skintac aanbrengt op je huid, maak je je huid helemaal kleverig. Als je daar geen ruimte vrijgehouden hebt, dan kleeft de naald al vast voor die ingeschoten is. Bij de pleister gaat die door de bovenlaag.
              Last edited by meurtelken; 8 september 2016, 20:06.

Comment

Sinds mijn zwangerschap begon ik last te krijgen van jeuk door mijn sensor. Nu wordt het erger en erger. Mijn diabetesverpleegkundige raadt aan om cavilonspray te gebruiken vooraleer ik de sensor aanbreng.

Comment

Working...
                X