Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuw

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• nieuw

hallo,

ik ben karin en ik ben blij (en opgelucht) dat ik dit forum gevonden heb.
    Begin maart werd diabetes T2 vastgesteld. (jaarlijkse bloedcontrole).
    Moet toegeven: ik was er echt niet goed van. Nog steeds eigenlijk.
    Huisarts stelt voor: gezond eten, meer bewegen en afvallen. En 2 keer per dag 500mg Metformine. En eind april opnieuw testen.
    Ik heb serieus overgewicht (ondertussen 5 kilo kwijt.... nog 13 te gaan....)

Het "gezond" eten valt mee, ik at al veel groenten en donker brood.
    Ik snoep niet meer afgezien van een occasioneel "knappertje" bij de koffie.
    Chocolade laten staan valt me wel ontzettend zwaar maar het lukt!
    Ik realiseer me nu ook zeer goed hoeveel ik at op een dag, nooit grote hoeveelheden maar wel dikwijls.

Maar ik ben BANG.
    bang voor de nieuwe test. Wat als de Metformine niet helpt?
    Zijn er hier nog leden die niet naar de endocrinoloog gaan?
    Huisarts spreekt van driemaandelijkse controle.
    En mag ik vragen hoeveel jullie HbA1 stond toen bij jullie diabetes2 werd vastgesteld?

alvast bedankt!
    karin

Welkom op het forum Karin!

De diagnose T2 (of een andere) krijgen is steeds een schok.
    Maar door de nodige maatregelen te nemen komt dit allemaal wel goed.
    Het belangrojke is dat we de moed moeten hebben om dit vol te houden en dat is natuurlijk een hele opgave.

Zo een acht jaar geleden werd bij mij T2 vastgesteld, bij mij is het erfelijk...
    Bij de diagnose had ik een HBA1c van 11, nu 6,7 %
    Ook begonnen met Metformax, Uni-Diamicron enz.
    Al snel over gegaan op traagwerkende insuline (Insulatard) voor de nacht omdat ik veel te hoog aan de dag moest beginnen...
    Ook zeer snel (een van de eersten) onder het "zorgtraject" beland, en maar goed ook...
    Inmiddels onder een T2 conventie met meermaalse dagelijkse injecties enntegelmatige controles.

Als je de diverse topics hier op het forum doorneemt zul je snel veel informatie opdoen en natuurlijk is je huisatts er om je te begeleiden.
    De raadgevijgen van je arts zijn in elk geval correct. Als je dit volgt dan zal je zien dat na verloop de zaken zich stabiliseren.
    veel succes!

Marc, 69 jaar, T2 sinds mei 2008 - 1 x Insulatard 20 E en 2 x Metformax 850.
    FreeStyle Libre CGM
    HbA1c: Nov. 2015: 6,9%

Comment

Welkom op het forum, Karin.
      Zelf heb ik al 28 jaar type I.
      Je pakt het wel goed aan zo te horen. Proficiat met je gewichtsafname !
      If I can see it, then I can do it.
      If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Het is altijd moeilijk om de diagnose diabetes te krijgen. Maar je pakt het goed en serieus op zo te lezen, dat is alvast heel belangrijk. Ik snap je angst maar probeer jezelf voor te houden dat er veel en goede behandelingsmethoden zijn. Dat gaat echter niet van de één op de andere dag. Wat je nu vooral nodig hebt is geduld en tijd om de juiste therapie te vinden samen met je huisarts. Natuurlijk wil je direct resultaat zien maar dat gaat nu even niet.

Ik ben bgonnen met een Hb1Ac van 7,7% als ik me niet vergis, ik heb redelijk op tijd en door een toevallige samenloop van omstandigheden de diagnose gekregen. Ben ook met metformine begonnen maar daar werd ik ziek van en het hielp niet goed. Toen overgestapt op glimeperide tabletten en weer wat later moest ik ook langwerkende insuline gaan spuiten. Dat ging al veel beter maar ik voelde me teveel beperkt in dat regime, het paste niet in mijn onregelmatige leven en bij mijn wens om te bepalen wat ik wanneer wilde eten. Wij zijn niet van de regelmatige etenstijden en de standaard hoeveelheden of vaste voedingsmiddelen. Ik bedoel niet dat ik maar raak wil eten, hangend op de bank. Een gezonde leefstijl blijft heel belangrijk. Ik ben dus overgestapt op meermaals per dag spuiten met een snelwerkende insuline waarmee ik te hoge waarden ook kan corrigeren. Natuurlijk heeft dat tijd gekost maar in overleg is heel veel mogelijk.

Je bent heel goed op weg en al mooi afgevallen. Heb vertrouwen en geef het wat tijd.
        Sinds februari 2011 diabetes T2. Overstap naar ICT per 24 mei 2016, begonnen met Actrapid voor elke maaltijd.

HbA1c augustus 2015: 7,7%. HbA1c oktober 2015: 6.8%. HbA1c januari 2016: 6,1%. HbA1c april 2016: 6,4%. HbA1c juli 2016: 7,1%. HbA1c november 2016: 6,3%. HbA1c januari 2017: 6.3%.

There is no "mild" type of diabetes. Type 2 is just as serious as type 1 if not properly controlled.

Comment

dank je wel voor jullie reacties!

Comment

Welkom op het forum, karin.
            heel veel succes.
            naar wat ik lees heb je de koe al degelijk bij de horens gevat.
            niet bang zijn want je doet het goed en inderdaad doorzetten is de boodschap.
            mijn dia collega's hebben het hier boven al goed uitgelegd.
            Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
            HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

dank je Nostress.

Ik heb hier ondertussen een beetje (erg veel) bijgelezen. En bijgeleerd. En natuurlijk is mijn vragenlijst voor de dokter volgende week nog langer geworden )
              Nu vraag ik me vooral af waarom ik niet zelf moet meten....enfin, ik hoor het wel.

ps: heb gisteren (toevallig) voor de allereerste keer naar topdokters gekeken en dat was wel even schrikken. (vaatchirurg Daerden )

Comment

Welkom op het forum!
                Type 1 vanaf april 2013
                Spuit 3 X novorapid en lantus
                HbA1c
                Augustus 2014 : 6,1
                December 2014: 6.0
                April 2015: 6.4
                Augustus 2015 6.8
                December 2015 6.6
                Mei 2016 6.4

Comment

dank je Anjake!

Comment

Hallo Karinz,
                    Ik heb een zestal jaren geleden hetzelfde meegemaakt. Hba1c stond rond de 10. Begonnen met Unidiamicron (enkele dagen) maar dit hielp niet. Daarna metphormine met vlug resultaat. De eerste periode een aantal keren om de week bloedafname. De nuchetere glucose daalde van circa 400 naar circa 150. Daarna ook driemaandelijkse controles bij de huisarts. Ik heb op eigen initiatief wel vlug een glucosemetertje met strips en lancetten aangeschaft om tussendoor eens te meten. Enkele jaren daarna is er Galvus bijgekomen als medicatie. Daarna langwerkende insuline en nu spuit ik vier tot vijf keren per dag. Veel succes.
                    Jeanti
                    diabetes type 2 sedert 2009
                    laatste hba1c: 6,4
                    2 x 850 mg metformine
                    16 eenheden lantus/dag
                    ongeveer 1 EH Apidra per 10 gram koolhydraten..
                    zoontje diabetes type 1 sedert 18/09/2015

Comment

Hallo karinz ik heb jaren niet nar een doc toegegaan laatstaan een endocrinoloog. Alles laten gaan zoals het was. Wel op terug gekomen en is niet de slimste oplossing. Mocht ge een partne en of kids hebben...laatste wat ik wil is complicaties. Qua eten moet ik er nog veel meer op gaan letten ben ik eerlijk in..niks geen streng dieet. Eet bijna alles wat ik wil..probeer wel suiker te vervangen door zusto.

heb T2 ...na een ongeluk gehad te hebben vorig jaar en ellende lange revalidatie en het gaat nog niet echt super...veel kgs aangekomen. Moet terug gaan sporten. Maar heb het beetje moeilijk op dit moment.
                      Mijn waardes zijn varierend tussen de 4 en 5,5. Dus eigenlijk super goed.succes...leven houdt zeker niet op met diabetes!!

Comment

@Jeanti: dank je wel voor je berichtje. Mag ik vragen hoe het komt dat je nu toch moet spuiten? Hielpen de tabletten niet meer?

@ sarge: dank je voor je reactie. Mag ik vragen of je medicatie neemt?
                        Ik volg geen streng dieet hoor, ik eet gezond. Kleinere porties. MAAR ik eet niet meer tussendoor. (afgezien van een paar rijstwafels, een bakje skyr of fruit) En dat is behoorlijk lastig omdat ik voortdurend at.... echt voortdurend.
                        Hoeveel stond je toen de diagnose kwam?
                        Ik hoop dat je je gauw beter voelt, die revalidatie zal zwaar geweest zijn.

Comment

Karin,
                          Het is eigenlijk normaal dat de aanmaak van eigen insuline door T2 met de tijd afneemt. Sommigen kunnen jaren of permanent voort met tabletten, koolhydraatarm eten en bewegen.Bij anderen, zoals mijzelf, gaat dit vlugger. Op een bepaald moment stijgen de glucosewaarden (gemeten met vingerprik) en de om de drie maanden gemeten Hba1c (bloedcontrole). Dan worden de tabletten verhoogd of aangevuld met andere tabletten. Ik ben in die periode ook alsmaar minder koolhydraten gaan eten. Als dat niet meer helpt, komt er een langwerkende insuline (type Levemir, Lantus,...)bij die 's avonds ingespoten wordt. Worden de waarden nadien terug te hoog dan komt er maaltijdinsuline bij. (bijvoorbeeld Apidra) In het begin spoot ik de maaltijdinsuline enkel bij de warme maaltijd waarin toch ook heel wat koolhydraten in zaten en at ik voor de broodmaaltijden koolhydraatarm brood (6gram koolhydragen per 100 gram) Op een bepaald moment was dit ook niet meer voldoende en nu spuit ik voor elke maaltijd, behalve als ik zware arbeid/sport plan.
                          Heel dit proces heeft bij mij een zestal jaar geduurd.
                          Op dit moment werk ik met een sensor die permanent de glucose meet./ (Free style Libre)
                          Jeanti
                          diabetes type 2 sedert 2009
                          laatste hba1c: 6,4
                          2 x 850 mg metformine
                          16 eenheden lantus/dag
                          ongeveer 1 EH Apidra per 10 gram koolhydraten..
                          zoontje diabetes type 1 sedert 18/09/2015

Comment

dank je Jeanti voor je uitleg.
                            Mijn grootmoeder had ook T2, ze is 94 geworden en moest alleen de laatste 2 jaar insuline spuiten.
                            Maar ze was wel zeer precies met haar maaltijden. Had ju wel graag met haar gepraat...
                            Het is allemaal nog erg nieuw voor mij. Volgende week word ik getest (na 7 weken) Spannend!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door karinz Bekijk bericht
                              dank je Nostress.

Ik heb hier ondertussen een beetje (erg veel) bijgelezen. En bijgeleerd. En natuurlijk is mijn vragenlijst voor de dokter volgende week nog langer geworden )
                              Nu vraag ik me vooral af waarom ik niet zelf moet meten....enfin, ik hoor het wel.

ps: heb gisteren (toevallig) voor de allereerste keer naar topdokters gekeken en dat was wel even schrikken. (vaatchirurg Daerden )

ik heb het zelf niet gezien, onze dia collega's die wel keken waren ook geschrokken begreep ik.
                              het was nogal van amputeren en zo!

Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
                              HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Working...
                              X