Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoi,

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Hoi,

Hoi,

Ik ben mijn weg een beetje aan het zoeken doorheen het forum. Ik denk dit de juiste plek is om me te introduceren.
    Ik ben joost, 49jaar en lijd sinds een jaar aan diabetes type 2.
    Ik schaam me er enorm voor. De meeste mensen in mijn omgeving denken dan ook dat dit komt door alleen met maar suiker te eten.
    Ik heb gewoon altijd al moeilijkheden gehad met mijn lichaam in balans te houden.
    Het zit niet echt mee met mijn DNA zeg maar.
    Tot overdaad van ramp verliet mijn vrouw me nog eens enkele weten later nadat ik het nieuws van de dokter had gehoord.
    Erg sneu maar hé, we moeten gewoon door en dat doen we beter met de borst vooruit.
    Wat ik het ergste vind aan heel dit diabetes verhaal, is het feit dat ik de koekentrommel moet laten staan.
    Ook als er bezoek is ben ik altijd degene die koekjes en taart op tafel zet.
    Of koekjes met koffie serveer zeg maar
    Ik ben een weg aan zoeken naar enerzijds het beste diabetes forum, en anderzijds de beste winkel om 'diabetes - proof' te kunnen shoppen.
    Nu ik single ben lijkt het me ook niets om naar de supermarkt te gaan en elk koekje 20 keer om te draaien en met mijn leesbril de nutritionele info te analyseren.
    Dan denk ik dat het gewoon een dag-activiteit wordt. of zie ik dit fout, hoe doen jullie dat?
    Ik ben erg blij dit forum gevonden te hebben.
    Ik heb ondertussen ook geleerd dat sport en slaap ontzettend belangrijk voor me zijn.
    Ik ben redelijk afhankelijk geworden van Novorapid maar eigenlijk kan ik hier best wel mee leven.
    Hebben jullie vragen, twijfel dan niet om me ze gewoon te stellen.
    Ik kijk er ontzettend naar uit om ook andere mensen te helpen met mijn (beperkte) kennis in verband met diabetes.

Beste Groeten en tot snel!

JoJo

Welkom op hrt forum jojo!
    Je schuldig voelen hoeft echt niet.
    We zitten hier allemaal in het diabetes schuitje, T1, T2 en aanverwanten en we proberen ons leven zo goed als het kan te organiseren, met vallen en opstaan.
    Voeding, beweging en een goede DB therapie helpen ons daarbij, niet altijd gemakkelijk natuurlijk...
    Door de diverse topics op het forum door te nemen zal je nog meer goede raad ontdekken, en... vragen staat vrij...
    Veel succes!
    Marc, 69 jaar, T2 sinds mei 2008 - 1 x Insulatard 20 E en 2 x Metformax 850.
    FreeStyle Libre CGM
    HbA1c: Nov. 2015: 6,9%

Comment

Welkom JJO.
      Sport is al zeer belangrijk voor je. Liefst regelmatig (elke dag). Die koekjes, daar heb ik bijna geen last van. In een zwak moment neem ik er wel één, niet meer. Dan kan ik daar ook dubbel van genieten. Mijn bloedsuiker zal er ook niet snel van gaan stijgen. Maar het gemakkelijkste is van "die rommel" niet in huis te hebben. Dan kom je niet in de verleiding. De meeste zoete koekjes bevatten ook heel wat transvetten en die verhogen je cholesterol nog meer dan verzadigde vetten. Maak vooral veel gebruik van groenten, noten, magere vleessoorten, (vette) vis en volkoren producten. De meesten hier tellen ook de koolhydraten van elke maaltijd zodat steeds ongeveer de zelfde hoeveelheid suikers binnen krijgen.
      Ik ben type 1 en ik spuit Novorapid en Lantus.
      Ik werk sinds 15 april 2016 met de Freestyle Libre
      Mijn vorige Hba1c was 5,9
      Mijn huidige HbA1c is 6,1
      Mijn dieetprogramma staat op http://users.telenet.be/dieetsite/

Comment

Welkom hier !
        Zoals al gezegd, schamen hoef je je niet.
        En je geeft het zelf aan : we staan er voor en moet er door. Dat is een goede instelling om ver te komen.
        Krijg je ook advies van een diëtiste ? Uiteindelijk lusten we allemaal wel eens iets lekker 'zoet'. Het is de kunst een balans te vinden.
        If I can see it, then I can do it.
        If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Welkom hier! Schaam je niet voor je diabetes, dat is niet nodig! Je hebt vast al het één en ander gehoord en geleerd over diabetes na je diagnose. Hier valt ook veel te leren, leef je uit. Het kiezen van de juiste levensmiddelen blijft geen dagtaak, het winkelen wordt makkelijker. Verleidingen zullen er blijven, daarin ben je niet alleen. Mits met mate, mag dat ook af en toe. Je moet ook blijven leven hè. Zoals Sammie al zei, de kunst is de balans te vinden. Geef het wat tijd, bewustwording is al het halve werk. Je komt er wel, al is diabetes soms gewoon totaal onvoorspelbaar. Dat moeten we allemaal accepteren.
          Sinds februari 2011 diabetes T2. Overstap naar ICT per 24 mei 2016, begonnen met Actrapid voor elke maaltijd.

HbA1c augustus 2015: 7,7%. HbA1c oktober 2015: 6.8%. HbA1c januari 2016: 6,1%. HbA1c april 2016: 6,4%. HbA1c juli 2016: 7,1%. HbA1c november 2016: 6,3%. HbA1c januari 2017: 6.3%. HbA1c april 2017: 6,4%.

There is no "mild" type of diabetes. Type 2 is just as serious as type 1 if not properly controlled.

Comment

Welkom op het forum!!
            Type 1 vanaf april 2013
            Spuit 3 X novorapid en lantus
            HbA1c
            Augustus 2014 : 6,1
            December 2014: 6.0
            April 2015: 6.4
            Augustus 2015 6.8
            December 2015 6.6
            Mei 2016 6.4

Comment

Dag Joost, welkom hier.
              Wat is me dat toch met dat schuldig voelen ! Verdorie zeg, dat is nergens voor nodig en dat helpt je ook geen stap verder. Weg ermee !
              Wat die koekjestrommel betreft: haal het niet in huis en verdoe zeker je tijd niet met het lezen van alle kleine lettertjes in de dieetafdeling van de supermarkt. Niet kopen die rommel ! Het is veel te duur en het deugt niet. Laat de toegevoegde suikers zoveel mogelijks staan en je zal beloond worden met een mooi hba1c en meer energie in je dagelijkse leven.
              En vergeet niet zo nu en dan eens te zondigen. En als je zondigt doe het dan goed en ga naar de beste bakker van je stad ! En geniet ervan. En herpak je de volgende dag.
              Het is niet altijd eenvoudig, maar hier op het forum vind je altijd zielsverwanten :-).
              Succes !

Comment

Welkom JJo
                je zult je weg wel vinden op het forum én met diabetes.
                laat je niets zeggen door anderen, iedereen kan het krijgen.
                Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
                HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Working...
                X