Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag - verwijderen pancreas

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag - verwijderen pancreas

Mijn grootvader heeft kanker en moet binnenkort een stuk van zijn maag, darm en pancreas laten verwijderen (gelukkig zijn er verder geen uitzaaiingen gevonden gisteren). Hij wordt dan onmiddellijk diabeet uiteraard. Intussen is hij bijna 80 en hij is niet gewend om op zijn eten te letten en wat minder handig met nieuwe technologische snufjes (mijn grootmoeder trouwens ook wat snufjes betreft). Welke hulpmiddelen raad ik hem best aan? Hij zal insuline moeten spuiten dus de alarmen van een Dexcom lijken mij best handig, maar langs de andere kant vrees ik ook dat zo'n CGM voor hen te ingewikkeld zal zijn om daadwerkelijk correct te gebruiken. Hoe makkelijk in gebruik is een FSL? Hoe zit het met terugbetaling van die dingen? Is dat enkel voor pompgebruikers? (Ik kan me voorstellen dat ze dat zeker in beginfase niet zullen doen en gezien zijn leeftijd misschien helemaal niet). Hoe groot en duidelijk zijn de knoppen / het scherm van zo'n ding?
    Kan een FSL/CGM in combinatie met chemo / bestralingen / pacemaker?
    De rest van mijn vragen is niet voor dit forum denk ik.
    Zwangerschapsdiabetes bij jongste zoon - suikerwaardes 1d na bevalling normaal - geen antistoffen T1, genetisch onderzoek mody negatief (geen mody dus) joepie!

Oei, Silk, heel vel sterkte voor je grootvader en jullie allen.
    Moeilijk om je vragen te beantwoorden. Veel hangt af van wat je grootvader nog kan. Ik ben ook niet handig met technologische snufjes, maar een pomp en CGM had ik snel onder de knie.
    Voor de terugbetaling informeer je best eens in het behandelende ziekenhuis, denk ik.
    If I can see it, then I can do it.
    If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Eerlijk, Silk, bij iemand van die leeftijd gaan ze zowiezo niet voor een extreem scherpe regeling gaan en gaan ze er volgens mij niet te hard op vitten als hij niet extreem op zijn eten let ofzo. Ik vermoed dat ze van hem gaan vragen dat hij 4x prikt en spuit en that's it. De complicaties stellen zich vaak pas na tien jaar of langer, zeker als je ook niet extreem slecht geregeld bent (en een HbA1C van acht ofzo is dat dus nog niet). Dan moet je ook wel wat nadenken of het sop de kolen wel waard is, en of je hem dus zijn levenswijze moet afpakken en hem moet overdonderen met allerlei extra snufjes en techniekjes. Mijn ervaring is dat ze de patiŽnten van die leeftijd nogal met rust laten; ze bieden uiteraard de ondersteuning die ze nodig hebben en als ze wel geÔnteresseerd zijn in alle hips, zullen ze misschien wel proberen te helpen, maar verder laten ze ze vooral doen.

Comment

Silk, heftig om op die leeftijd nog zoveel voor je kiezen te krijgen. Het lijkt me een hele opgaaf om de man aan allerlei hulpmiddelen bloot te stellen waar hij niks mee heeft. Als ze hem met hulp en op pennen enigszins acceptabel kunnen regelen, zal dat denk ik gebeuren. Dat heb ik in mijn omgeving ook gezien. Zou hij daar zelf ook niet de voorkeur aan geven? Hij krijgt al zoveel op zijn bordje.....
        Sinds februari 2011 diabetes T2. Overstap naar ICT per 24 mei 2016, begonnen met Actrapid voor elke maaltijd.

HbA1c augustus 2015: 7,7%. HbA1c oktober 2015: 6.8%. HbA1c januari 2016: 6,1%. HbA1c april 2016: 6,4%. HbA1c juli 2016: 7,1%. HbA1c november 2016: 6,3%. HbA1c januari 2017: 6.3%. HbA1c april 2017: 6,4%.

There is no "mild" type of diabetes. Type 2 is just as serious as type 1 if not properly controlled.

Comment

silk heel veel sterkte aan jullie allen & je grootvader

Comment

Heel veel sterkte voor jou, je grootvader en je familie Silk.
            Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
            HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Weet je wat het meest gebeurt bij oudere mensen? De verpleging komt iedere dag spuiten, dat is de simpelste manier.
              Verder wens ik je het allerbeste met je grootvader.
              type 2, Emcoritic, Simvastatine, Asaflow, Loortan, Metformax, Insuman Basal, Actrapid.
              Hba1C december 2013: 8,5
              april 2014: 7,8
              Oktober 2014: 8,2
              December 2014: 7,9
              April 2015: 7,6
              Oktober 2015: 8,2
              December 2015: 8
              April 2016: 7,5

Comment

Bedankt voor jullie goede wensen, en ook iedereen hier gelukkig nieuwjaar en een goede gezondheid voor 2017!
                Ik zit "onverwacht" (het blad gaf niet aan dat we moesten blijven) te kamperen in het zkh met de oudste dus internettijd is erg beperkt.
                Zwangerschapsdiabetes bij jongste zoon - suikerwaardes 1d na bevalling normaal - geen antistoffen T1, genetisch onderzoek mody negatief (geen mody dus) joepie!

Comment

Working...
                X