Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Type 1 erfelijk van grootouders

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Type 1 erfelijk van grootouders

In mijn familie hebben mijn grootouders langs moeders kant broers en zussen met diabetes. Weet niet juist welk type het was maar mijn vraag daarover is: is het erfelijk of niet?

Oorzaak van type 1 is multifactorieel, wat wil zeggen dat heel wat dingen gelinked zijn aan het ontwikkelen van diabetes waaronder de genen. Maar dit draagt maar in beperkte maten bij.
    Grootouders zijn al 2de graad familieleden, dat is relatief ver genetisch gezien. Grootnonkels en groottantes hebben relatief weinig betekenis wat betreft genetica.
    DM type 1 is ook gelinked met andere auto-immuun aandoeningen zoals Graves (schildklierprobleem), coeliakie, rheumatologische aandoeningen...
    Type 2 wordt ook multifactorieel bepaald, hierin speelt erfelijke factor misschien nog meer een rol dan in type 1. PS: kinderen van moeders met DM (maakt niet uit welk type) hebben meer risico op ontwikkelen van type 2 (nurture).

Mag ik vragen vanwaar je vraag komt?
    Ikzelf denk soms wel na over erfelijkheid en of mijn toekomstige kinderen meer at risk zullen zijn... Lastig soms, maar je kiest het niet welke genen je doorgeeft. Zonder twijfel zijn er ook heel wat leuke genen die je doorgeeft (je ogen, humor, verstand, sportief...).
    En nature is een ding, met 'nurture' kan je heel wat goed maken.
    Dm T1 sinds 2008

Comment

Hier 7 familieleden met T2, aan moeders kant en vaders kant. Zelf heb ik T1. Mijn kinderen maken volgens de endo meer kans op T2, omdat dat in onze genen zit in onze familie.
      Cathy - T1 - Accu-Chek Combo - Dexcom G4, 6.4%
      www.kokenenhogehakken.blogspot.be
      http://aantafelmettype1diabetes.com
      https://www.facebook.com/aantafelmettype1diabetes/

Comment

Mijn grootmoeder had type II, ikzelf type I, mijn nichtje had zwangerschapsdiabetes, haar broer ( mijn neef dus ) heeft nu ook diabetes sinds kort, waarschijnlijk LADA.
        If I can see it, then I can do it.
        If I just believe it, there's nothing to it.

Comment

Voor zover ik weet bij ons niet in de familie.
          Al zeker geen type 1.
          Ik ben Will, 64 jaar, 43 jaar getrouwd met Jack, moeder van 3 kinderen, oma van 7 kleinkinderen, diabetes type 1, sinds Juli '12
          HbA1c: Maart 2013; 7.2 Juli 2013; 6.6 Oktober 2013; 7.2. Januari 2014 7.3, Okt 2014 7.2, Feb. 2015 6.3, Mei 2015 6.5, November 2015 7, Feb 2016 6.5, mei 2016 6.5 NovoMix 30 en Novorapid

Elke dag is een cadeautje!

Comment

Ook bij mij voor zover ik weet niemand in de familie, noch type 1 noch type 2...

Comment

Working...
            X